artikel

Comarch maakt frontoffice verzekeraars volledig digitaal

Branche 531

Digitale tools zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. We raken er steeds meer mee vertrouwd en we verwachten tegenwoordig van elke organisatie dezelfde mate van digitalisering, of dat nu onze werkgever, bank, telecomoperator of verzekeraar is. Digitalisering is een must geworden maar hoe pak je het aan?

Comarch maakt frontoffice verzekeraars volledig digitaal
Man working with laptop. Mock-up of the screen.

– Artikel is aangeleverd door Comach – 

Hoewel de verzekeringssector de laatste jaren heel wat nieuwe technologieën heeft moeten omarmen, hinkt de sector nog steeds achterop in vergelijking met andere financiële instellingen. Verzekeraars zijn nog erg terughoudend over het gebruik van nieuwe frontoffice- en backoffice-oplossingen. Maar ze kunnen er niet meer omheen: met digitalisering kan je elke stap van de verzekeringswaardeketen vereenvoudigen.

Digitale ecosystemen

‘Voor de digitalisering van de verzekeringssector kunnen softwareproviders volledig digitale ecosystemen ontwerpen die alle verkoop- en serviceprocedures kunnen omvatten, zowel voor het verkoopteam als voor de eindklant. Het is hoog tijd om digitale tools optimaal te gaan inzetten in de verzekeringssector’, vindt Małgorzata Moderacka, Insurance Product Manager bij Comarch. ‘De mobiele generatie zal binnenkort ook deel uitmaken van het verzekeringscliënteel. 

Het is belangrijk dat verzekeraars actief kiezen voor een digitale transformatie om aan de behoeften en wensen van deze nieuwe doelgroep te kunnen voldoen’, vervolgt Małgorzata Moderacka.

Onlangs breidde het bedrijf het eigen frontoffice-platform voor verzekeraars uit. Deze oplossing ondersteunt verzekeringsverkoopteams in hun dagelijkse activiteiten en werd geoptimaliseerd met een functionaliteit voor directe verkoop en een klantenportaal. Deze strategische zet bouwt voort op het omnichannel-platform Comarch Digital Insurance. Het platform biedt nu ondersteuning aan adviseurs, intermediairs en brokers en begeleidt hen bij het geven van advies over en het verkopen van verzekeringsproducten, maar helpt hen ook bij het aanbieden van diensten na verkoop, het beheren van taken en het monitoren van bedrijfsresultaten.

Meer nog, dankzij deze oplossing kunnen klanten eenvoudig online polissen aanschaffen en op een efficiënte manier hun verzekeringsportfolio zelf beheren. Dankzij de omnichannel-aanpak kunnen zowel verkopers als klanten moeiteloos veranderen van kanaal en het (ver)koopproces overal en op elk moment verderzetten, wat alles meer efficiënt en gebruiksvriendelijk maakt. De oplossing voorziet ook enkele toegewijde functionaliteiten voor de leden en beheerders van groepsverzekeringen.

Prijzen zelfstandig opzoeken

‘Omdat het platform ook toegankelijk is op smartphones, tablets en laptops, kunnen verzekeringsklanten de prijzen van polissen zelfstandig opzoeken en de gekozen verzekering zelf aanschaffen. En daarbij kunnen ze steeds de hulp inroepen van een verzekeringsadviseur of een medewerker van het callcenter. Het verkoopteam kan het aankoopproces dat de klant opstartte verderzetten of eenvoudigweg overzien’, vertelt Małgorzata Moderacka.

Comarch Digital Insurance is ontworpen als een totaaloplossing die verkopers alle cruciale functionaliteiten biedt om hen te ondersteunen in hun dagdagelijkse werk, en een selfserviceportaal waarop klanten verzekeringen kunnen aanschaffen en polissen kunnen beheren. De beslissing om het bereik van het systeem uit te breiden kadert in de huidige trends van digitalisering, omnichannel en klantgerichtheid in navolging van de recente verslagen van Gartner en Celent. Het platform blijft steeds uitbreiden op basis van de aangeboden producten, en alle optimalisaties resulteren uit marktonderzoek, diepgaande analyses en UX-best practices.

Voor het ontwerp en het testen van de oplossing werden heel wat technieken toegepast. De UX-afdeling analyseerde benchmarks en baseerde zich op kwalitatief onderzoek voor een beter inzicht in de behoeften van de gebruikers. Digital Insurance werd niet alleen getest door experten maar ook door gewone mensen die de oplossing uittestten in het UX Lab. Zo kon heel snel ingespeeld worden op eventuele problemen.

Award digitale transformatie

‘Ons bedrijf kreeg recent een award voor de volledige digitale transformatie van een van de grootste verzekeringsgroepen in Italië. De prijs werd uitgereikt op het Italy Protection Forum, een jaarlijks evenement over welzijn, gezondheid en levensverzekeringen, onder leiding van EMFgroup, een lokaal adviesbureau gespecialiseerd in financiële diensten. Die erkenning hebben we rechtstreeks te danken aan Comarch Digital Insurance’, vertelt Małgorzata Moderacka.

Comarch is een van de meest toonaangevende softwarebedrijven in Europa met meer dan 5.500 medewerkers wereldwijd en meer dan 3.000 succesvolle projecten voor de grootste internationale merken. Comarch Financial Services, een afdeling binnen de Comarch Capital Group, heeft 20 jaar ervaring in de sector en is gespecialiseerd in het ontwikkelen van geavanceerde software en IT-systemen voor grote financiële instellingen in de banken- en verzekeringssector en kapitaalmarkten. Dankzij onze expertise genieten we van internationale erkenning en konden we een grote klantenportefeuille van verzekeraars, banken, beleggings- en pensioenfondsen, makelaarskantoren en vermogensbeheerders opbouwen in meer dan 30 landen. Enkele van onze klanten zijn UniCredit, Aegon, BNP Paribas, Ergo, Oney en Allianz.

Reageer op dit artikel