artikel

Financiële sector vraagt om slim gebruik van social media

Branche 693

Nog altijd is in de financiële wereld lang niet iedereen overtuigd van het nut van social media. Zeker bij kleinere bedrijven heeft ‘online’ geen prioriteit. Toch heeft u ook als financieel adviseur, tussenpersoon of accountant baat bij bekende platforms als Facebook en Twitter.

Financiële sector vraagt om slim gebruik van social media

Het is nog niet eens zo heel lang geleden: adverteren deed u met een folder of in een lokale krant. Internet? Dat was vooral duur en onnodig. Klanten kreeg u door mond-op-mond reclame en misschien sponsorde u met uw bedrijf wel een sportvereniging in de buurt. Misschien heeft u in de loop der jaren wel een website laten maken, waar u verder niet of nauwelijks naar omkijkt. Eeuwig zonde. Met iets meer inspanningen op het wereldwijde web trekt u meer bezoekers naar uw website, wat uw kansen op extra omzet aanzienlijk vergroot. Maar hoe pakt u dat precies aan?

Goed plan

De eerste tip om de online marketing voor uw bedrijf goed op internet aan te pakken, is meteen de belangrijkste: maak een gedegen plan. U hoeft niet op alle social media aanwezig te zijn. Kies in plaats daarvan een of twee platforms en richt die goed in voor uw bedrijf. Af en toe een kort bericht of foto’s plaatsen is in eerste instantie voldoende om leven in de brouwerij te krijgen. Denk bewust na over de toon die u in uw berichten aanslaat. Zorg er voor dat deze zogenoemde ‘tone of voice’ in elk bericht doorklinkt. Reageren klanten op uw berichten? Laat merken dat u hun berichten leest door erop te reageren.

Soepele website

Bestaat de website van uw bedrijf al langer? Dan heeft u grote kans dat deze niet goed leesbaar is op een smartphone of tablet. Zonde, want sinds enkele jaren gebruiken consumenten voor hun zoekopdrachten vaker een smartphone of tablet, dan een gewone computer. Zorg er dus voor dat uw website schaalbaar is voor mobiel gebruik. Bij een zoekmachine als Google staat uw bedrijf zelfs niet tussen de zoekresultaten wanneer uw website niet aan de eisen voldoet. En hoe ziet uw landingspagina er eigenlijk uit?

Denk aan Facebook

Nog niet op Facebook? Dat is een gemiste kans, want Facebook is misschien wel het belangrijkste platform om contact te houden met uw klanten. U kunt er bijvoorbeeld tegen relatief lage kosten gericht adverteren binnen uw eigen regio. Maar ook zonder adverteren is Facebook bijna onmisbaar. Maak een openbare bedrijfspagina, zodat iedereen uw bedrijfsgegevens en geplaatste berichten kan zien. Bedenk goed wat mogelijk interessant is voor uw doelgroep, zorg voor kwalitatief goede foto’s en gebruik niet teveel tekst. Facebook biedt ook de mogelijkheid om een eigen url – de naam van uw pagina – in te voeren. Dat zorgt voor betere zoekresultaten op Google.

Liever op LinkedIn

Behalve Facebook is LinkedIn voor de financiële sector ook een van de favoriete platforms. Onderzoek wijst uit dat ongeveer 60 procent van alle financiële adviseurs en aanverwante bedrijven gebruikmaken van LinkedIn en Facebook, met Twitter als goede derde. Via deze kanalen bereikt u mensen uit uw eigen netwerk, die kunnen bijdragen aan uw naamsbekendheid door uw zakelijke nieuwtjes met anderen te delen.

Twitteren maar

Geen idee wat u kunt met Twitter? Kijk dan eens op www.visiblebanking.com. Deze site helpt financiële instellingen sinds 2007 om social media beter te benutten. Het Twitter-account laat goed zien waar u Twitter zoal voor kunt gebruiken. Het is met name een goed platform om het laatste nieuws te delen en om uw klanten financiële tips te geven. Ook in Nederland vindt u actieve twitteraars die zich op de financiële sector richten. Mathijs Bouman en Willem Middelkoop hebben bijvoorbeeld enkele tienduizenden volgers.

Online adverteren loont de moeite

Op alle social media platforms – waaronder ook Twitter en LinkedIn – kunt u heel gericht adverteren. Hetzelfde kunt u doen met Google AdWords. Een belangrijk voordeel van online adverteren is dat u direct ziet of het iets oplevert. Alle platforms bieden uitgebreide rapportages en andere data op basis waarvan u zonodig kunt bijsturen. Op de meeste platforms kunt u dit redelijk eenvoudig zelf doen. Wilt u een meer uitgebreide en integrale aanpak, dan is het slim om een beroep te doen op een goede online marketeer. Een echte specialist verdient zichzelf zeker terug als u een uitgebreid advertentietraject opzet.

Handige tools voor social media

Voor het plaatsen van berichten op social media kunt u ook gebruikmaken van online tools als Buffer, Hootsuite of Skybird Social. Dit kan handig zijn om periodiek berichten te herhalen, zonder dat u er verder omkijken naar heeft. Ook hoeft u zo niet elke dag een grappig of interessant nieuwtje te bedenken. Daarmee kost het beheren van uw social media zo min mogelijk tijd en kunt u blijven doen waar u het beste in bent.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.