artikel

Vijf tips voor ondernemers die willen werken aan online aanwezigheid

Branche 605

De geluiden zijn al jaren grotendeels hetzelfde als het aankomt op de online aanwezigheid van ondernemers in het midden- en kleinbedrijf. Ondernemers worstelen met hun website en hanteren zelden een vaste strategie voor hun communicatie op de bekende social media platforms. Een gemiste kans, want het wereldwijde web biedt legio mogelijkheden om uw business te boosten. En dat tegen relatief lage kosten. Wij zetten de belangrijkste op een rij.

Vijf tips voor ondernemers die willen werken aan online aanwezigheid

Voor de online consument is de website van jouw bedrijf het eerste visitekaartje. Zorg daarom voor een goed werkende website die er fris en up-to-date uitziet. Op de site presenteer je jouw bedrijf en de producten of diensten die je verkoopt. Voor het (laten) maken van een goede website verplaatst u zich eerst in jouw klant. Wie zijn die klanten eigenlijk? Naar welke informatie of diensten zijn zij op zoek? De antwoorden op die vragen zijn al een prima uitgangspunt voor een gebruiksvriendelijke website..

1. Vinden en gevonden worden

Mooi! Je bedrijf heeft een website vol mooie producten, aanbiedingen en andere interessante content. Maar kunnen jouw klanten die site ook vinden? Aan een website zonder bezoekers heb je immers niets. Misschien ben je al bekend met de term SEO, ofwel Search Engine Optimalization? Dat klinkt ingewikkelder dan het is. Je komt al een heel eind door goed na te denken over zoekwoorden waarop de site gevonden moet worden. Ook kun je gebruikmaken van Google AdWords, waarmee je gericht adverteert om klandizie op de site te krijgen. Geen tijd om je daarin te verdiepen? Er zijn tegenwoordig veel online marketeers die kunnen helpen de juiste wegen te bewandelen. Dat brengt natuurlijk kosten met zich mee, maar zo weet je in elk geval dat je je advertentiebudget effectief besteedt. En als je dan wordt gevonden, ziet je landingspagina er dan vervolgens optimaal uit?

2. Regelmatige e-nieuwsbrief

De digitale nieuwsbrief is nog altijd een beproefde methode om bij bestaande klanten te in the picture te blijven. Zorg er daarom voor dat klanten zich op de website van jouw bedrijf kunnen inschrijven voor een digitale nieuwsbrief. Of misschien heb je door de jaren heen al een bestand met flink wat e-mailadressen opgebouwd. In een nieuwsbrief kun je het hebben over een nieuw product of een nieuwe dienst zijn, een nieuwe medewerker, een seizoensaanbieding of succesverhalen. Kies per nieuwsbrief niet meer dan drie tot vijf onderwerpen. Verstuur de nieuwsbrief regelmatig, bijvoorbeeld maandelijks of een keer per kwartaal. Denk ook aan de ‘opt-out’: abonnees moeten zich gemakkelijk kunnen uitschrijven voor toekomstige nieuwsbrieven. Besluit daarom elke nieuwsbrief met een link naar een pagina waarin lezers zich kunnen afmelden.

3. Social media

Facebook en Twitter, maar zeker ook LinkedIn en Instagram zijn om meer bezoekers naar de website te krijgen. Facebook biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid tot gericht adverteren. Leent jouw bedrijf zich goed voor videopresentaties, dan kan ook een account op Youtube handig zijn. Richt uw bedrijf zich op jongeren? Kijk dan bijvoorbeeld eens op Snapchat, waar je met enige creativiteit snel veel volgers kunt krijgen. Deze activiteiten op de verschillende platforms leiden misschien niet rechtstreeks tot extra omzet, maar zijn wel belangrijk om de naamsbekendheid van het bedrijf te vergroten. Probeer daarom vooral het bedrijf op een leuke en aansprekende manier te laten zien, zonder dat je al te verkoopgericht bent. Wat je ook doet op social media, maak eerst een plan. Loop zeker in het begin niet te hard van stapel. Je kunt bijvoorbeeld beginnen op één van de bekende platforms en je daar volledig op richten. Besteed aandacht aan eventuele vragen of reacties van klanten, geef tips en deel handige links en andere berichten over ontwikkelingen in de sector of over bepaalde automerken. Probeer ambassadeurs te maken van tevreden klanten, door te vragen om hun ervaringen met jouw bedrijf te delen.

4. Online blog of vlog

Als mkb’er kun je natuurlijk expertise rechtstreeks etaleren in een blog. Bijvoorbeeld over de laatste ontwikkelingen binnen het vakgebied of een nieuw product dat interessant is voor klanten. Een blog kun je natuurlijk plaatsen op je eigen site, maar kijk ook zeker eens op de verschillende vakgerelateerde websites voor jouw branche. Je kunt daar eventueel ook reageren op blogs van vakgenoten en zo laten zien wat het autobedrijf aan kennis in huis heeft. Een relatief nieuwe ontwikkeling is de vlog, ofwel de video-blog. Daarin vertel je – of een van de medewerkers – in het kort iets over ontwikkelingen binnen jouw bedrijf of branche. Maak hiervoor eventueel een Youtube-account aan, of upload de filmpjes naar de Facebook-pagina van je bedrijf. Een goede vlog duurt hooguit enkele minuten.

5. Advertentie-banners

Misschien heb je als ondernemer al eens geadverteerd in een lokaal dagblad of met een reclamebord bij de plaatselijke sportvereniging. Dit kun je ook doen op internet. Met zogenoemde banners kun je adverteren op veelbezochte websites om potentiële klanten te bereiken. Van een banner met alleen tekst tot advertenties met plaatjes, een animatie of bewegend beeld; de mogelijkheden zijn eindeloos. Het voordeel van een advertentie-banner is dat het volledig inzichtelijk is hoeveel bezoekers deze naar jouw site trekt. Daarbij zijn de kosten relatief laag. Vaak betaal je een basisvergoeding, gecombineerd met een klein bedrag per klik. Zo blijven de kosten binnen de perken en is jouw autobedrijf online zichtbaar voor potentiële klanten in je eigen regio.

Meer rendement halen uit je website?

Zoek je praktische tips om je bedrijf op een eenvoudige manier onder de aandacht te brengen bij je klanten? Vraag de gratis whitepaper aan: ‘Online marketing: de basis in 7 stappen’.
Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.