nieuws

‘Zonder wetswijziging geen zelfrijdende auto’

Archief 783

Het dodelijke ongeluk met een (semi)zelfrijdende Tesla dat onlangs bekend werd gemaakt, doet de discussie over veiligheid en risico’s van zelfbesturende auto’s oplaaien. Het kenniscentrum van ABN Amro MeesPierson doet ook een duit in het zakje: zonder aanpassing van de wetgeving zouden er geen zelfrijdende auto’s de Nederlandse wegen op mogen. Die zijn nu niet te verzekeren.

‘Zonder wetswijziging geen zelfrijdende auto’

Het kenniscentrum vindt dat de Wegenverkeerswet en nieuwe voorwaarden in autoverzekeringen noodzakelijk zijn, omdat de huidige aansprakelijkheidswetgeving tot onwenselijke situaties leidt. De software van de zelfrijdende auto staat nog in de kinderschoenen: “De besturingssoftware moet nog een enorme ontwikkeling doormaken”, zegt Geert Offergelt, hoofd Private Insurance bij de bank. “De vraag is hoe zo’n auto reageert bij morele dilemma’s. Wat als een zelfrijdende auto plots moet uitwijken en dat automatisch doet door in te rijden op ander verkeer? En de vervolgvraag: wie is dan aansprakelijk? De bestuurder – die er eigenlijk niet is – of de fabrikant van de auto of van de software?”

Regels op de schop
De aansprakelijkheidsregels moeten op de schop, vindt Offergelt. “Het is een optie om bij een aanrijding alleen schade aan het eigen voertuig te dekken, en niet meer die van de tegenpartij. Maar de polis moet wel dekking bieden voor schade aan een object – zoals een lantaarnpaal – of als je iemand aanrijdt. Als dat nu gebeurt, bestaat de wettelijke mogelijkheid om je te beroepen op overmacht. Een voorbeeld is het uitvallen van de besturingssoftware. Maar zeker bij letselschade ontstaan hierdoor onwenselijke situaties, waar het slachtoffer de dupe van is.”
De premies voor zelfrijdende auto’s zijn moeilijk in te schatten, maar de kans bestaat dat bezitters van traditionele auto’s een stuk meer premie moeten gaan betalen in de toekomst. Omdat de EU vanaf 2019 zelfrijdende auto’s op proef wil toelaten op de openbare weg, moeten verzekeraars wel haast gaan maken met een verzekeringsoplossing, vindt Offergeld: “Voordat je het weet is het 2019, dus enige snelheid is geboden. Dat autoverzekeringen in de huidige vorm gaan veranderen, is in elk geval zeker.”

Directe verzekering
De zelfrijdende auto staat al langer op het netvlies van de branche. Kredietbeoordelaar Moody’s denkt dat verzekeraars nog zat tijd hebben om met oplossingen te komen. Aon liet in april wel alvast 50 zelfrijdende auto’s over de A2 rijden. Het Verbond van Verzekeraars denkt over een directe verkeersverzekering, waarbij schades altijd worden afgehandeld door de verzekeraar van de schadelijdende partij. De discussie over aansprakelijkheid moet daardoor een stuk eenvoudiger worden.

Reageer op dit artikel