nieuws

Faillissement aanstaande voor expertisebureau Vidi

Archief 6353

Expertisebureau Vidi heeft bij de rechtbank in Den Haag faillissement aangevraagd. Het bedrijf telt zo’n 30 medewerkers. Aanleiding voor de aanvraag zijn het verlies van een grote opdrachtgever, druk op de tarieven en hoge kosten.

Faillissement aanstaande voor expertisebureau Vidi

De aanvraag is eind vorige week ingediend, meldt Risk & Business. Vidi, gevestigd in Borculo, werd in 1996 opgericht en richtte zich in eerste instantie op expertise en onderzoek op het gebied van reisschadeclaims. Later is de focus meer komen te liggen op Brand en particuliere aansprakelijkheid. Het bedrijf telde in de hoogtijdagen 65 medewerkers. Begin vorig jaar kwam voormalig Nivre-voorzitter Peter van Es nog over van CED als commercieel directeur – maar daarmee kwam Vidi niet uit het steeds lastiger vaarwater waarin het verkeerde: “Als gevolg van veranderde marktomstandigheden zijn wij ons gaan toeleggen op bulkschades”, zegt directeur Wim de Hoog, sinds 2001 tevens eigenaar van het bedrijf. “Mede door het verlies van een grote opdrachtgever, de tenders van verzekeraars met de hiermee gepaard gaande dalende tarieven en de hoge bedrijfskosten gingen de resultaten de verkeerde kant op.” Een inkrimping van het personeelsbestand en gesprekken met een investeerder brachten geen oplossing. “Uiteindelijk restte er na 20 jaar niets anders dan een faillissement aan te vragen.”

ASR-contract
Het tenderen door verzekeraars leverde Vidi drie jaar terug nog een groot contract op bij ASR. Dat veilde toen een jaarcontract voor brandexpertises tot € 25.000 bij afslag. Vidi kwam toen met Dekra als winnaar uit de bus en ‘won’ 60% van de kleinere ASR-brandschades. Naar verluidt was het afgesproken tarief voor schades onder de € 5.000 toen rond de € 120 of lager per expertise. Volgens marktpartijen was dat veel te laag om kwaliteit te kunnen bieden. Expertvereniging Nivre wist te melden dat het ging om 8.500 fysieke expertises voor een prijs van € 99 per stuk. Vidi was blij met de tender, want eerder dat jaar had het ING Verzekeringen Retail als grote klant verloren, waardoor met name het aantal reisschade-opdrachten kelderde.

Reageer op dit artikel