nieuws

Legal & General: ‘Groei marktaandeel dankzij adviseurs’

Archief 708

Legal & General is erin geslaagd om in de krimpende markt van levensverzekering een groei van 6% te halen, terwijl de Nederlandse levenmarkt 14% is gekrompen. Deze groei heeft met name plaatsgevonden binnen de producten Legal Lifestyle en Prisma. “De bedrijfskosten zijn verlaagd en waardoor de onderliggende winst goed is”, laat de verzekeraar weten. “Maar door de ontwikkelingen op de rentemarkt is het IFRS-resultaat in 2015 gedaald ten opzichte van 2014. Onderliggend is sprake van een resultaat van € 18,6 mln. De solvabiliteit is in 2015 gestegen van 241% onder Solvency-I naar 291% onder Solvency-II.”

Legal & General: ‘Groei marktaandeel dankzij adviseurs’

“Door digitalisering van aanvraagprocessen, kunnen advieskosten voor klanten verlaagd worden”, aldus Michel van Dam, commercieel directeur van Legal & General. “Daarnaast zien we een verschuiving plaatsvinden van alleen face-to-face advies naar bijvoorbeeld webcamadvies. Om deze ontwikkeling te ondersteunen, hebben wij veel geïnvesteerd in efficiënte werkprocessen met de adviseur. Ook zijn ondersteunende tools ontwikkeld voor adviseurs en klanten die bijdragen aan de efficiency van het oriëntatie- en het adviesproces. Wij hebben uitstekende ervaringen om samen met de financieel adviseurs de digitalisering van de financiële dienstverlening stapsgewijs verder te ontwikkelen. Na eerst het digitale aanvraagformulier te hebben geïntroduceerd en daarna de digitale gezondheidsverklaring te hebben ingevoerd, is het afgelopen jaar de digitale polis geïntroduceerd. In het komende jaar zullen we de ontwikkeling van deze stapsgewijze digitalisering voortzetten.”

Onafhankelijk advies blijft
Volgens Van Dam is Legal & General nog een van de weinige levensverzekeraars die geen directe verzekeringen afsluit, maar haar producten distribueert via onafhankelijk financieel adviseurs. “Het feit dat wij nu al jaren harder groeien dan de totale markt, zie ik als een bevestiging van de juistheid van deze keuze. De positieve economische ontwikkelingen lijken zich in 2016 voort te zetten. Samen kunnen adviseur en aanbieder ook in 2016 de klant zekerheid bieden in onzekere tijden, helpen vermogen op te bouwen voor later en helpen de financiële toekomst voor de klant of van haar gezinsleden veilig te stellen.”

Juist de adviseur die dichtbij de klant staat, zal volgens Van Dam tegemoet kunnen komen aan deze behoefte aan vertrouwen. “Dit is dan ook de reden dat Legal & General ervan overtuigd is dat ook in de komende jaren veel consumenten aan onafhankelijke financieel adviseurs de voorkeur blijven geven boven pratende computers.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.