nieuws

‘Verzekeraars zijn op vakantie in innovatieland’

Archief 2243

“Veel verzekeraars nemen de complexiteit van innovativiteit niet serieus.” Dat zegt Elias Hassing, informatiemanager bij Vivat, die voor zijn MBA een afstudeeronderzoek deed naar het onderwerp. “Ingrijpende organisatorische maatregelen om innovatiever te worden, blijven uit. Terwijl: simpelweg bezig zijn met innovatie maakt een organisatie nog niet innovatief.”

‘Verzekeraars zijn op vakantie in innovatieland’

Hassing sprak met veertien organisaties in de verzekeringsbranche. Zij onderkennen allemaal het belang van innovatie, maar blijven volgens Hassing vaak toch hangen in een situatie met weinig innovatieve resultaten. “Vijf organisaties zou je ‘leiders’ kunnen noemen; zij zijn aanzienlijk verder dan de rest. Innovativiteit is dus geen utopie.” De kopgroep heeft volgens Hassing onder meer een sterke verbinding tussen strategie en innovatie. “ Zij hebben daarbij steevast innovatiedoelen voor de korte-, middel- en lange termijn. Daarnaast zorgen ze voor een innovatieve cultuur door van verandering de norm te maken en verantwoordelijkheden voor innovatie te beleggen.”

Missers
Volgens de informatiemanager maken leiders op het gebied van innovatie maken bijvoorbeeld vaker gebruik van niet financiële kritieke prestatie-indicatoren (KPI’s) en organiseren innovatie in tijdelijke structuren die flexibel zijn. Ook evaluaren en delen ze zowel successen als missers met anderen.

Start-ups
De achterblijvers in het innovatieveld maken volgens Hassing onvoldoende gebruik van samenwerking met externe partijen om te innoveren. “Veel verzekeraars zijn slechts op vakantie in innovatieland. Ze kijken wat rond bij start-ups en accelerator programma’s, maar halen daar nauwelijks waarde uit. Hoogste tijd dat zij wat leren van de kopgroep.”

Lees meer over die visie van Hassing in am: 22 die 20 mei verschijnt.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.