nieuws

SEH: digitale advisering wordt volwassen

Archief 530

Hypotheekadviseurs, die zijn aangesloten bij de Stichting Erkend Hypotheekadviseur (SEH), zullen in 2020 in hun adviestraject vooral gebruik maken van digitale hulpmiddelen, zoals apps, chats en webcams. Dat is één van de uitkomsten van een onderzoek dat de SEH onlangs heeft uitgevoerd.

SEH: digitale advisering wordt volwassen

In behoorlijk tempo betreden nieuwe hypotheekaanbieders de markt. “Wat hen verbindt, is dat zij allemaal gebruik maken van digitale adviessystemen, al of niet gekoppeld aan persoonlijk advies. Ook bestaande aanbieders digitaliseren onderdelen van hun (advies)processen. De marktverwachting is dat met name starters in toenemende mate gebruik zullen gaan maken van de digitale hulpmiddelen, met het bijbehorende lagere prijskaartje”, aldus het onderzoek van de SEH.

In beweging
Maar de adviseur zit intussen niet stil, zo meldt de SEH. “In het huidige adviesproces verloopt al een derde van het hypotheekadviestraject via digitale wegen. In 2020 zal zeker de helft van dit traject digitaal verlopen, zo is de verwachting. Digitale middelen die nu al worden ingezet voor een optimaal klantcontact zijn onder meer informatieve video’s, webcam en chat. In 30% van de gevallen wordt nu al gebruik gemaakt van smartphone-apps en dat zal in 2020 verdubbeld zijn. Ook het gebruik van webcams zal meer dan verdubbelen van 24% nu tot 58% in 2020.” Tegelijkertijd verwacht de SEH dat het gebruik van papieren dossiers sterk wordt teruggedrongen, van 52% nu tot 22% in 2020.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.