nieuws

Rijn Vogelaar: ‘Je kunt nergens heen met je compliment’

Archief 3213

Enthousiasme, dat is wat bedrijven nodig hebben, zegt Rijn Vogelaar. Hij heeft boeken geschreven over superpromoters. Dat zijn mensen die enthousiast over je zijn en die je aan nieuwe klanten helpen. Hij hield woensdag een verhaal op het NVGA-congres.

Rijn Vogelaar: ‘Je kunt nergens heen met je compliment’

In bedrijven is er weinig aandacht voor positieve feedback, meent Rijn Vogelaar. Dat is ook logisch, want een manager is een probleemoplosser. Is er geen probleem? Dan neemt hij een dag vrij of creëert hij een probleem. De focus ligt altijd op het verbeteren van de bestaande situatie. Dan ga je op zoek naar problemen. De aandacht gaat altijd uit naar verbeterpunten. En enthousiasme wordt dan al snel als naïef gezien.

Fans
De meeste marketing is ook gericht op de mensen die je niet kent en die je wilt overhalen om naar jou te komen. Dat zijn ook de mensen die niet echt enthousiast zijn. Waarom begin je niet bij je fans?, zegt Vogelaar.

Eerste rijen
Je kunt geen band opbouwen met mensen die niet van je houden, zegt hij. Zoals een rockband zich richt op de eerste rijen in de zaal, moet je je als bedrijf ook richten op de mensen die dicht bij je staan en dol op je zijn. Dat kunnen superpromoters worden en die zijn van goud.

Invloed
Superpromoters zijn klanten die enthousiast over je zijn. En enthousiasme zorgt voor een hoger energieniveau. Als mensen ergens enthousiast over zijn dan zijn ze ook overtuigender. Enthousiasme wil je delen. Superpromoters hebben daarom veel invloed op je succes en je toekomst, zo luidt de boodschap van Vogelaar.

Meedenken
Hoe houd je ze dan aan boord? Hij zegt: “Laat ze meedenken. 10 tot 20% van de consumenten is wel geïnteresseerd in financiële zaken. Zij worden door hun omgeving geraadpleegd over financiële vragen. Ze zijn een vraagbaak voor anderen. Stel je voor dat je een deel van die mensen enthousiast maakt voor jouw bedrijf.”

Wie zijn je superpromoters, dat is de eerste vraag. “Identificeer ze, ga met ze in gesprek en daag ze uit”, zegt Vogelaar (foto beneden).

Rijn-Vogelaar

Action
Bedrijven reageren doorgaans ook nooit op complimenten. Ze hebben wel klachtenformulieren, maar geen complimentenformulieren, zegt Vogelaar. Terwijl het groot kan worden als je dat wel doet. Kijk naar Ria Struijk. Ze is dolenthousiast over de winkelformule Action. Komt er vijf keer per week en maakt foto’s die ze op een Facebookpagina plaatst. Zo ver niet bijzonders. Maar ze heeft inmiddels wel 250.000 likes gehaald. En Action heeft zijn officiële Facebook-pagina gesloten en alles overgeheveld naar die van haar. Ze is een superpromoter van Action. En wordt door Action omarmd. Ze helpt af en toe in een winkel en bericht daarover. Als er veel vragen komen over een actie of product, dan helpt Action bij het beantwoorden van die vragen.

Inzicht
Zo gaat klanttevredenheidsonderzoek ook altijd over klantontevredenheid. Vogelaar kwam zelf tot het inzicht dat fans belangrijk zijn voor bedrijven toen hij als marktonderzoeker in opdracht van een advocatenkantoor bij een klant van dat kantoor kwam. De man die hij sprak was zo enthousiast over dat advocatenkantoor, omdat ze hem drie jaar eerder hadden gered, in zijn eigen woorden.

Sindsdien beval hij iedereen dat advocatenkantoor aan. Het advocatenkantoor was de man echter al lang weer vergeten en wist helemaal niet dat veel nieuwe klanten via hem binnen kwamen. Vogelaar: “Stel je voor als je van dit soort fans echt werk maakt…”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.