nieuws

Hiscox ziet vraag naar cyberverzekeringen exploderen

Archief 1591

De belangstelling onder het Nederlandse bedrijfsleven voor cyber- en dataverzekeringen neemt sterk toe. De specialistische verzekeraar Hiscox leidt dit af uit de verkoop van haar product Cyber & Data Risks by Hiscox in het eerste kwartaal. Van deze bedrijfsverzekering tegen de risico’s van data-diefstal en inbreuken door hackers sloot Hiscox in drie maanden tijd meer polissen af dan in de vier jaar ervoor.

Hiscox ziet vraag naar cyberverzekeringen exploderen

“Dit overtreft al onze verwachtingen”, vertelt Yasin Chalabi, manager Professional Insurance & Cyber and Data Risks van Hiscox. “Hiermee is 80% van ons jaartarget al in het eerste kwartaal gerealiseerd.” Toch heeft Chalabi wel een verklaring voor de explosief toegenomen vraag vanuit de markt. “Het is een samenspel van factoren. We hebben de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in het product. En Hiscox heeft er veel aan gedaan om bewustzijn te creëren – zowel bij onze klanten als onze partners – voor de cyber- en datarisico’s die bedrijven lopen. Door workshops en seminars te organiseren, door als sparringpartner voor bedrijven en instanties te fungeren en door kennis te vergaren en te delen.”

Wet- en regelgeving
Ook het momentum speelt volgens Chalabi een rol. “Vanaf dit jaar gelden er veel strengere regels voor het melden van datalekken en kunnen boetes oplopen tot honderdduizenden euro’s. Veel ondernemers die de beslissing hebben uitgesteld, willen nu niet langer zelf de risico’s lopen.” Hoewel harde cijfers ontbreken, schat Chalabi in dat de meeste bedrijven die cyberrisico’s lopen zich hiervoor nog niet hebben verzekerd. “Ik denk dat tenminste 75% van de markt zich nog niet heeft verzekerd, als het niet meer is. Er is op dat vlak nog een wereld te winnen.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.