nieuws

Aon zorgt voor primeur op de A2: zelfrijdende auto’s in de praktijk

Archief

Je kon er woensdag niet omheen: de vijftig semi-zelfrijdende auto’s die op de A2 reden en wat volgens Aon vooralsnog de grootste zelfrijdende autotest op de Europese openbare weg is geweest. Nederland stond op zijn kop en amweb was erbij.

Aon zorgt voor primeur op de A2: zelfrijdende auto’s in de praktijk

De test was een initiatief van Aon om de invoer van zelfrijdende technieken te willen versnellen. Nu dient er direct gezegd te worden dat de auto’s nog niet volledig autonoom zijn, dat is volgens de wet nog niet toegestaan. De handen moesten dus aan het stuur blijven. En ja, soms moest je ook zelf gas geven. Maar de rest ging toch behoorlijk automatisch. De organisatie heeft ervoor gekozen om van het hoofdkantoor van Aon in Amsterdam naar het hoofdkantoor van autofabrikant Volvo in Beesd te rijden. Over de A2. Op een rustig moment van de dag, dat wel.

Ingrijpen
En wat een ervaring was dat. Het moeilijkste, zo bleek na gesprekken met verschillende deelnemers, is om de controle los te laten, vertrouwen in een machine te hebben. Dat gaat tegen de menselijke natuur in. Maar het is gelukt, ondanks dat er hier en daar wat hobbels waren. Je bent namelijk geneigd om in te grijpen als je denkt dat de auto te laat reageert. Maar op het moment dat je dát denkt, remt de auto al af. Volgens de vertegenwoordiger van Tesla Nederland is de auto namelijk altijd sneller. Altijd. “Maar”, zo haast hij, “je moet altijd alert blijven en beseffen dat de auto nog niet alles zelf kan.” Het meest indrukwekkende was niet het automatisch van rijbaan wisselen of het adaptieve rijden aan de hand van de snelheid van je voorganger. Nee, het was het wegrijden bij een stoplicht, zonder zelf iets te doen. Dat zorgde voor de nodige oeh’s en aah’s in onze Tesla.

Tevreden
De eerste reacties van de organisatie zijn positief, dus tevredenheid alom. De pelotons zijn goed bij elkaar gebleven op het gedeelte van de A2 waar trajectcontrole geldt. Aon zet de bevindingen van deze dag op een rij en publiceert over enkele weken de eindconclusies. De stap om meer kennis en bekendheid te creëren over wat nu al mogelijk is en hoe bestuurders daarmee het beste om kunnen gaan, is nu gezet. De voordelen op het gebied van veiligheid en comfort zijn er. Tijd voor een vervolgstap.

Moeilijk
Die vervolgstap is wel moeilijk. Aan de techniek (filerijden, zelfstandig inhalen en inparkeren) en de autofabrikanten ligt het niet. Om de weg vrij te maken voor een veilige introductie van zelfrijdende auto’s, moeten verzekeraars en vooral wetgevers snel aan de slag. De grootste belemmeringen liggen voornamelijk op het gebied van  wet- en regelgeving, aansprakelijkheid en verzekerbaarheid. Er is nog weinig bekend over wie aansprakelijk is bij een ongeluk met een zelfrijdende auto en hoe de voertuigen verzekerd kunnen worden. Ook ontbreekt het aan duidelijk en eenduidige (inter)nationale wet- en regelgeving.

Gevolgen voor verzekeraars
“Meer dan 90% van alle ongelukken wordt veroorzaakt door mensen”, zegt Evert-Jeen van der Meer, Industry Director Automotive bij Aon Risk Solutions. “De zelfrijdende auto biedt in potentie veel voordelen. Als de auto steeds meer functies overneemt, leidt dat tot minder ongevallen en minder files. Voorwaarde is wel dat de bestuurder weet hoe hij de systemen goed moet gebruiken.” Volgens Van der Meer weet ruim 70% van de bestuurders niet hoe de systemen werken of gebruikt ze niet op juiste manier, waardoor de veiligheid verloren gaat.

Voordeel
Voor het zover is, zijn er nog een aantal hobbels te nemen, zegt Van der Meer. Zo zijn verzekeraars nog veelal zoekende naar hun rol. “De premie-inkomsten gaan op lange termijn omlaag. Tegelijkertijd kunnen verzekeraars ook een belangrijke rol spelen bij de introductie van de zelfrijdende auto. Bijvoorbeeld door auto’s te voorzien van een Event Data Recorder, vergelijkbaar met een zwarte doos in een vliegtuig. Die geeft inzicht in de impact van zelfrijdende functies op het aantal schademeldingen, maar helpt ook om te analyseren waardoor een ongeluk is ontstaan en op wie de schade verhaald kan worden. Dat is weer een voordeel voor verzekeraars.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.