nieuws

Verzekeraars steeds meer in voor eigen vergelijkingssites

Archief

Meer dan de helft van de verzekeraars (59%) heeft plannen om een eigen vergelijkingssite op te zetten, waar producten van meerdere aanbieders kunnen worden vergeleken. Dat concludeert consultancybedrijf Accenture uit een wereldwijd onderzoek bij ruim 400 verzekeringsmaatschappijen. De drang is in het Verenigd Koninkrijk het grootst: daar overweegt 83% met een eigen vergelijker te komen.

Verzekeraars steeds meer in voor eigen vergelijkingssites

In het rapport ‘Coming to Terms with Insurance Aggregators: Global lessons for carriers’ belicht Accenture de groei van vergelijkingssites, strategische kansen voor verzekeraars in dit kanaal en de toegenomen concurrentie onder meer door de toetreding van branchevreemde partijen. Het Verenigd Koninkrijk springt eruit als het gaat om de gretigheid waarmee verzekeraars zich op de vergelijkingsmarkt willen storten. Volgens Accenture komt dat omdat in de Britse markt vergelijkingssites goed zijn voor tweederde van de verkoop van autoverzekeringen. “Het businessmodel van vergelijkingssites sluit beter dan de traditionele kanalen aan op hoe consumenten producten vergelijken en kopen”, zegt Accenture. “Verzekeraars met een minder ontwikkeld online kanaal kunnen hun klantervaring verbeteren door samen te werken met vergelijkers en daarnaast een specifiek productaanbod aanbieden via dat kanaal.” In ons land heeft Achmea met Independer de grootste vergelijkingssite in handen.

Wereldwijd biedt 58% van de verzekeraars onder eigen label producten aan via vergelijkers. Daarnaast is 43% (ook) via een sublabel actief. De helft werkt aan specifieke laaggeprijsde verzekeringen voor vergelijkingssites. De interesse in het opzetten van een eigen vergelijkingskanaal blijkt het grootst bij verzekeraars die alleen levensverzekeringen aanbieden: van hen denkt 62% erover na.
Uit het onderzoek blijkt verder dan vergelijkingssites wereldwijd goed zijn voor 10% van de verkoop van nieuwe verzekeringen. Het directe kanaal gaat met een aandeel van 21% aan kop, gevolgd door bemiddelaars (15%) en verbonden agenten (14%).

Reageer op dit artikel