nieuws

Hoyhoy-medewerkers ontslagen

Archief

De circa 70 medewerkers van vergelijkingssite Hoyhoy is volgens de nieuwe aandeelhouder Pricewise eind vorig jaar al ontslag aangezegd door toenmalig eigenaar BGL Group, voordat met Pricewise een akkoord werd gesloten over een overname. Pricewise is nu juist naarstig op zoek naar personeel: “We hadden nu graag bekeken of wij mensen van Hoyhoy hadden kunnen plaatsen.”

Hoyhoy-medewerkers ontslagen

De Britse BGL Group was na de aankoop van Hoyhoy in 2012 ambitieus: het medewerkersbestand werd in snel tempo uitgebreid van 20 naar zo’n 70 mensen. “BGL wilde naar verluidt de grootste vergelijker van Nederland worden”, zegt directeur Niels Brölman van Pricewise. “Maar dat is niet gelukt. Eind vorig jaar is de conclusie getrokken dat ze de doelstellingen niet gingen halen en toen is besloten dat BGL ermee ging stoppen, of er nu een nieuwe eigenaar kwam of niet. Dat is begin december aan het personeel medegedeeld.” Met iedereen zijn daarna gesprekken gevoerd over de afwikkeling van het dienstverband, inclusief vaststellingsovereenkomsten.

30 vacatures
“Gelukkig hebben er al zo’n 15 Hoyhoy-mensen bij ons gesolliciteerd. Maar we kunnen niet meer iedereen bereiken die is vertrokken. Wij hadden liever gezien dat er nog meer mensen hadden gesolliciteerd”, zegt Brölman. “Wij hadden mogelijk wel meer medewerkers een aanbod kunnen doen. Wij hebben nog zo’n 30 vacatures openstaan; daarvan hadden Hoyhoy-medewerkers mogelijk een deel kunnen invullen.” Zelf heeft Pricewise circa 65 medewerkers. Bij Hoyhoy in Haarlem zijn nu nog acht mensen in dienst die de vergelijkingssite draaiende houden. De reden dat BGL zo slagvaardig afscheid nam van het personeel ligt volgens Brölman in de Britse regelgeving. “Die schijnt nogal strikt te zijn. Een faillissement was trouwens niet aan de orde.”

Te simpel benaderd
Pricewise is gevestigd in Amsterdam en daar zal een apart Hoyhoy-team worden opgezet. “De doelgroep en de software is anders dan bij Pricewise”, zegt Brölman, die bijna zeker afscheid gaat nemen van de mammoet in de reclames. “We gaan nog wel een onderzoek doen onder het Nederlandse publiek, waarbij we ook vragen wat ze van die mammoet vinden. Maar de kans is groot dat hij verdwijnt. We willen een meer menselijke uitstraling en geen knuffeldier. Dat is volgens ons ook de fout die BGL heeft gemaakt: ze hebben het iets te simpel benaderd. Een autoverzekering kan eenvoudig zijn, maar je moet er wel goed over nadenken.”

Noot van de redactie: BGL Group laat weten dat de gang van zaken bij Hoyhoy voorafgaand aan overname door Pricewise anders was, maar kon woensdagavond niet aangeven wat er wel precies is gebeurd.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.