nieuws

Efficiencyslag houdt resultaat Allianz Benelux op peil

Archief

Een flinke omzetdaling in leven en bescheiden premiegroei in schade ten spijt heeft Allianz Benelux haar winst op peil weten te houden. Het premie-inkomen bleef met € 3,4 mld net onder het record van 2014. Het resultaat bleef stabiel dankzij een verdere verbetering van de combined ratio tot 96,2%.

Efficiencyslag houdt resultaat Allianz Benelux op peil

De in Rotterdam gevestigde verzekeraar zag haar omzet in het levensegment met meer dan 11% dalen van ruim € 2,5 mld in 2014 naar ruim €2,2 mld vorig jaar. Allianz wijt die daling aan de strategische keuze om meer in te zetten op zogeheten unit linked levensverzekeringen in plaats van garantieverzekeringen. Deze keuze had een flinke impact voor de markten in België en Luxemburg.

Schadeportefeuille Aegon
Tegenover de forse omzetdaling in het levensegment stond een bescheiden groei in schadeverzekeringen, zowel in Nederland als in België, van totaal ongeveer 2% naar 1,16 mld. “In een zeer competitieve markt hebben onze schade-activiteiten zich gunstig ontwikkeld, zowel in volume als in resultaat, in het bijzonder geldt dit voor het zakelijke schadesegment”, aldus Robert Franssen, regionaal CEO van Allianz Benelux. “Deze ontwikkeling wordt verder versterkt door de acquisitie van de zakelijke schadeportefeuille van Aegon in Nederland, die de komende maanden zal worden afgerond.”

Efficiency
De aanhoudend lage rente had geen negatieve invloed op de technische winstgevendheid van de verzekeraar. In 2015 boekte Allianz Benelux een operationaal resultaat van € 231 mln, vrijwel hetzelfde als in 2014. De nettowinst kroop met 2,2% omhoog naar €188 mln. Volgens Allianz is het op peil houden van de winst met name te danken aan een verbetering van de combined ratio -de geleden schade en bedrijfskosten in verhouding tot de verdiende premie- met 1,4% tot 96,2%. Franssen: “Ondanks de specifieke kenmerken van de verschillende markten in de Benelux hebben wij met onze in 2013 geconsolideerde organisatie al veel belangrijke synergiën gerealiseerd, zowel vanuit technisch oogpunt als in operationele efficiency. Onze klantgerichtheid, die wij mede vorm geven door vernieuwing van onze IT-platforms en aanzienlijke investeringen in digitale toepassingen, zal de positie van Allianz de komende jaren verder versterken.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.