nieuws

AFM: Reclame over beleggingsproducten moet evenwichtiger

Archief

Aanbieders van beleggingsproducten moeten in reclames evenwichtiger de voor- en nadelen van een product in beeld brengen. Dat stelt toezichthouder AFM op basis van een onderzoek waarin is gekeken naar het effect van reclame-uitingen op beleggers. De toezichthouder benadrukt dat eventuele risico’s expliciet moeten worden benoemd en dat de rol van de AFM duidelijk moet zijn. 

AFM: Reclame over beleggingsproducten moet evenwichtiger

De AFM voerde het onderzoek uit naar aanleiding van eerdere studies waaruit bleek dat reclames een belangrijke rol spelen in het besluit van beleggers om een product aan te schaffen. In het recente onderzoek werd aan meer dan 1.000 consumenten fictieve reclames voor beleggingen getoond. De reclames verschilden in de weergave van de voor- en nadelen van een product, de omschrijving van risico’s en de verwijzing naar het toezicht van de AFM.

Aanbevelingen
Uit dit onderzoek heeft de toezichthouder een aantal aanbevelingen richting de aanbieders van beleggingsproducten gedestilleerd. Zo moet de informatie in de reclame zowel de voordelen als de nadelen van de effecten bevatten.  Wat de AFM betreft in heldere taal. “Zo worden in reclames de risico’s soms impliciet omschreven. Dit kan tot verwarring leiden.”

De toezichthouder wijst er ook dat in reclames een door de AFM goedgekeurde prospectus zo wordt gepositioneerd dat het lijkt op een kwaliteitskeurmerk. “Dat klopt niet. De AFM kijkt uitsluitend naar de begrijpelijkheid, volledigheid en consistentie van de informatie in het prospectus en dus bijvoorbeeld niet naar de kwaliteit van het product.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.