nieuws

Groei in markt voor risicopolissen

Archief

In de eerste drie kwartalen van 2015 hebben de levensverzekeraars € 1.220 (1.412) mln premieomzet geboekt uit de verkoop van nieuwe individuele levensverzekeringen: 13,5% minder dan in de eerste negen maanden van 2014. Het aantal verkochte levenpolissen is wel gegroeid: met 6% tot 321.000 (303.000).

Groei in markt voor risicopolissen

Dat blijkt uit cijfers van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek, onderdeel van het Verbond van Verzekeraars. De toename van het aantal gesloten verzekeringen is te danken aan een groei in overlijdensrisicopolissen: daarvan werden er tot en met september ruim 153.000 verkocht, tegen 126.000 in de eerste drie kwartalen van 2014 (+22%). De daarmee gemoeide premieomzet is met 33% toegenomen tot € 59 (44) mln. MoneyView becijferde vorig jaar nog dat de ORV-premies in 2014 gemiddeld met 7,5% waren gedaald. Daarnaast heeft de aantrekkende hypotheekmarkt een gunstig effect op het aantal nieuwe risicoverzekeringen.

Minder lijfrentes, meer sparen
De verkoop van lijfrenteverzekeringen is onder de grens van het miljard gezakt en heeft nog € 917 (1.087) mln omzet opgeleverd (-16%), waarvan € 661 (719) mln uit direct ingaande lijfrentes. Plussen zijn er bij de kleinere categorieën van de spaarverzekeringen en de hypotheekgebonden polissen. Het aantal nieuw gesloten spaarverzekeringen verdubbelt bijna tot 6.700 (2.400), terwijl de productie met 62% groeit tot € 94 (58) mln. Bij de hypotheekverzekeringen groeit alleen de premieomzet uit nieuwe polissen: tot € 58 (56) mln. Het aantal  nieuwe polissen daalt tot zo’n 13.000 (14.000).

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.