nieuws

‘Met jonge mensen op kantoor, trek je ook jonge klanten’

Archief

Adfiz hield maandagmiddag zijn tweede bijeenkomst voor de achterban die gericht is op de zakelijke markt. Ruim 100 adviseurs van grote én kleinere kantoren waren bijeen op Buitenplaats Amerongen, om te praten over de vraag of de sector nog wel interessant is voor jong talent. De meningen waren verdeeld.

‘Met jonge mensen op kantoor, trek je ook jonge klanten’

Het uitgangspunt was nogal somber. Adfiz heeft op een rijtje gezet wat er zoal bekend is over de jonge instroom bij het onafhankelijk advieskantoor. En die cijfers stemmen droef. Een korte samenvatting: 57% van de kantoren ervaart problemen bij het vinden van goede adviseurs. 70% verwacht dat het over vijf jaar een probleem is om goede adviseurs te vinden. En een kwart verwacht problemen bij de bedrijfsopvolging.

Deugt niet
Op dit moment is 7% van de medewerkers jonger dan 30 jaar en is 30% ouder dan 55 jaar. En aan de instroomkant daalt het aantal mbo-ers en hbo-ers met een gerichte opleiding. Om maar niet over de slagingspercentages van de financiële opleidingen te spreken. Die dalen namelijk fors. En het imago van de sector deugt ook al niet, verzucht Adfiz.

Het bijzondere was dat een aantal van de directieleden van de aanwezige zakelijke kantoren deze problemen helemaal niet herkennen. Ze zoeken altijd naar jonge mensen en die vinden ze ook, zeggen ze. Een kwart van de zaal liet zo weten geen enkel probleem te hebben bij het vinden van jong talent. De rest zweeg.

Problemen
Toch was de boodschap ook dat de wereld verandert en dat het beter is om daarop in te spelen. Iemand uit de zaal zei: “Het is echt zo dat je met jonge mensen op kantoor ook jongere mensen als klant krijgt”. En Adfiz-voorzitter Wim Heeres wees er op dat de instroom van MBO en HBO op geen enkele manier de vraag dekt. En dat gaat zeker voor problemen zorgen.

We moeten veranderen, zegt ook Onno Paymans, general manager van Meijers in Amstelveen. Hij biedt bijvoorbeeld ruimhartig stageplekken aan in zijn bedrijf en er blijft altijd wel iemand hangen. Of anders komt er uit het netwerk van de stagiaire wel een geschikte kandidaat.

XBOX
Maar hij heeft ook een playroom in zijn kantoor ingericht. Een ruimte waar de jonge medewerker uit generatie Y (tot 30 jaar) kan chillen, lees: gamen. Er staat een voetbalspel en een XBOX en daarop gamen ze 15 tot 20 minuten tussen de bedrijven door. Paymans: “Onze oprichter, Jaap Meijers, vindt het de grootste onzin. En ook de oudere medewerkers vragen zich af of dat zo moet. Maar ik leg dan uit dat ze het belangrijk vinden om die hangplek te hebben en dat ze ‘s avonds ook nog werken als iets af moet zijn.”

Gelijkgestemden
De CFO van Randstad Nederland, Hans van Slooten, was het daarmee eens. Hij vertelde dat hij elke dag zo’n 5.000 mensen aan het werk heeft in de financiële sector. Zo’n 4.000 op HBO-niveau en 1.000 op academisch niveau. Van Slooten laat weten dat jongeren echt iets anders willen van de werkgever dan ouderen. “Veel werkgevers denken dat hun medewerkers willen thuiswerken, maar jongeren willen dat helemaal niet. Ze willen zich ontwikkelen en dat moet op een leuke werkplek met leuke mensen. Met gelijkgestemden. Die gaan echt niet thuis zitten werken. Ze vragen ook meteen wat de volgende stap is die ze kunnen maken. Als je daar niet in mee gaat, gaan ze verder. Er is geen geduld én geen enkele loyaliteit. Als het niet naar hun zin is, gaan ze weg.”

Probleem
En tegen de mensen van de onafhankelijke advieskantoren en verzekeringsmakelaars in de zaal zei Van Slooten: “Vinden jullie dat jullie geen probleem hebben? Realiseer je dan wel dat de mensen die echt niet bij je willen werken ook niet bij je solliciteren. Dat kan op termijn echt een probleem worden.”

De vrouw die Klaas Knot bij het ministerie van Financiën opvolgde als directeur Financiële Markten was er ook. Gita Salden zei: “Heeft u als financiële sector een imagoprobleem? Laat u dan ook eens horen. Wees trots op uw vak.”

Schadelijk
Daar sprong Wim Heeres van Adfiz meteen op in: “Mogen we dan ook meer overleg hebben over de beleidsvoornemens? Nu worden we steevast geconfronteerd met zaken die al helemaal uitgekristalliseerd zijn en die soms schadelijk voor ons zijn.”

Salden vol enthousiasme: “Ja, daar zeg ik volmondig ja op. We maken een afspraak.”

Dat was snel binnen en meteen een uitnodiging om wat onderwerpen aan te doen, die in feite buiten de scope van de middag vielen. Zo was er iemand die zich druk maakte over de kosten van het toezicht, die door de sector moeten worden betaald. Of ze daar niet wat strikter op kon toezien. Salden: “Het is goed dat u een kritische volger van de AFM bent. De sector betaalt nu, maar dat betekent ook dat de stem van de sector is toegenomen. Toezicht is niet altijd leuk, maar het moet er wel zijn.”

Kijken
Paymans kwam met de kritiek dat de AFM geen uitspraken doet over de open normen. Daardoor blijft veel onduidelijk en de adviseur wordt daar onzeker van. Of het ministerie daar niet eens naar kon kijken?

Salden: “Daar kan ik niet zo veel op zeggen, maar ik neem het mee terug naar Den Haag.”

Op de vraag of ze de beperkte instroom van jongeren in de sector eigenlijk wel als een probleem zag, antwoordde ze: “Nee, dat zien we niet als een probleem. Randstad lukt het kennelijk wel om elke dag duizenden enthousiast aan het werk te zetten in de financiële sector. De overheid hoeft zich ook niet altijd met alles te bemoeien.”

Campagne
Blijft nog de vraag of de sector geholpen kan worden met een campagne gericht op jong talent. Net zoals het Verbond van Verzekeraars begrip vraagt voor de rol van verzekeren in de samenleving. Randstad-CFO Van Slooten prikte dat idee meteen door: “Nee, een slecht imago haal je niet weg met reclame. Daar is meer voor nodig.”

Adfiz-directeur Enno Wiertsema wees op het belang van een meester-gezel-systeem. Een man in de zaal had namelijk betoogd dat het wel erg moeilijk is om iemand zonder diploma aan te nemen. Die moet dan in twee jaar klaargestoomd worden door alle examens te halen, maar voor een kantoor met acht werknemers moet zo iemand ook gewoon geld verdienen, zei hij. Al doende het vak leren is daardoor onmogelijk geworden, want iedereen met klantcontact moet diploma’s hebben. Daar moet echt wat aan gedaan worden, want anders gaat het mis, klonk het uit de zaal.

Pool
Wiertsema: “Wellicht kunnen we als branchevereniging een pool van flexibel personeel in het leven roepen, waarmee we de pieken in het werk kunnen opvangen. Zoals het vroeger ging komt echt niet meer terug, maar je kunt wel nieuwe oplossingen bedenken.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.