nieuws

ING over Financieel Fit: ‘We hebben een bruine boterham met kaas-boodschap’

Archief

Op 1 oktober reiken Banking Review, am: en GfK de communication awards voor banken en verzekeraars uit. ING is een van de drie genomineerde banken. Negen vragen aan Louise Meijer, manager marketing communicatie bij de bank.

ING over Financieel Fit: ‘We hebben een bruine boterham met kaas-boodschap’

Jullie campagne Financieel Fit is genomineerd: wat is het en voor wie is het bedoeld?
Louise Meijer: “De campagne is voor iedereen, ook voor niet klanten van ING. Het is een campagne die niet gaat om het verkopen van producten, maar om financiële bewustwording voor nu en later. Het is een paraplu voor allerlei zaken die de consument kunnen helpen. Van de ‘Financieel Fit-Wijzer’ die dieper ingaat op thema’s als inkomsten en uitgaven, woonsituatie, vermogen en pensioen tot aan een ‘30 Dagen-meer-overhouden-challenge’, of de ‘Snel Bespaard Scan’ waarbij je onder meer inzicht krijgt in wat je op jaarbasis bespaart als je dat kopje koffie onderweg laat staan.”

Wat is de achtergrond van deze campagne?
“De overheid trekt zich terug. Mensen moeten zelf steeds meer oppakken. Op het gebied van pensioen, studiefinanciering, zorg. Daar komt bij: hoeveel mensen zijn er niet met een hypotheek die onder water staat? De missie van ING wereldwijd is klanten oplossingen te bieden die hen helpen hun financiële toekomst te managen, ‘empowering people to stay a step ahead’. Wij vinden het belangrijk dat mensen financieel fit zijn. En vooral dat ze daarbij zelf het heft in handen nemen.”

Hoe ziet de campagne eruit?
“We hebben Financieel Fit ingebed in een brede, structurele laag. De campagne -gemaakt door reclamebureau JWT- loopt over twee jaar. Maar wat mij betreft loopt hij nog jaren, want dit zit echt in ons hart. Het eerste jaar zijn we bezig geweest met bewustwording: mensen laten nadenken over hun financiële situatie. Nu in het tweede jaar zetten we aan tot actie met behulp van tools en testen. Je kunt langskomen op een ING-kantoor voor een Financieel Fit-gesprek, maar ook zelf thuis kleine dingen doen zoals de ‘Snel bespaard Scan’ invullen op onze site.”

Als mensen langskomen voor een zo’n gesprek, gaat dat dan met een FFP’-er?
“Dat kan, voor complexere zaken zeker. Maar het kan ook gewoon met een baliemedewerker. Die zijn er ook in getraind om een Financieel Fit-gesprek te voeren. Het is niet ons doel om te verkopen. En ik weet het: dat is heel moeilijk te geloven. Mensen denken: die willen gewoon hardcore verkopen. Dat willen we ook, maar wel graag aan mensen die financieel fit zijn.”

Is Nederland Financieel Fit?
“De term Financieel Fit hebben we getoetst: mensen weten goed wat dat betekent. Zestig procent van de mensen ‘voelt’ zich financieel fit. Maar dat is zonder te kijken naar de studie van de kinderen die je in de toekomst zelf moet betalen, je pensioen en al het andere wat op ons afkomt door een terugtrekkende overheid.”

Jullie steken veel energie in een boodschap die mensen diep in hun hart niet willen horen?
“Het is ook lastig: het is eigenlijk een beetje een bruine boterham met kaas-boodschap. Maar er gebeurt wel veel. We willen niet belerend zijn; je mag van mij ook 240 paar schoenen kopen als je dat leuk vindt. Als je maar niet voor verrassingen komt te staan. Heel veel mensen zijn momenteel ‘onbewust onbekwaam’.”

Is het een sign of the times, dat mensen niet meer weten wat boven hun hoofd hangt?
“Het is vaak een kwestie van en, en, en. Én de studiefinanciering is afgeschaft, én het pensioen blijkt niet hoog genoeg. Mensen die nu met pensioen gaan staan al vaak voor een verrassing, laat staan straks. Het zijn doemscenario’s. Mensen worden er niet energieker van. Maar wij brengen het op een positieve manier, luchtig. We laten zien dat je met kleine stappen je situatie kunt verbeteren.”

Wat heeft de campagne opgeleverd?
“Dat is héél moeilijk te zeggen. Het is moeilijk te kwantificeren wat deze campagne oplevert, want we proberen niets te verkopen. We werken aan onze eigen reputatie en we willen dat de klant meer inzicht heeft. Ook dat is lastig te meten. Je kunt moeilijk als een klant een test heeft ingevuld, vragen: ‘En, voelt u zich al financieel fitter?’ Maar we tracken continu onze reclame-uitingen. We zien dat er in een campagneperiode goed op ING gereageerd wordt. We scoren structureel boven de targets als het gaat om positieve reacties, bezoek van de Financieel Fit pagina’s en het gebruik van de tools.”

Wat maakt deze campagne zo bijzonder? Waarom zou Financieel Fit deze award moeten winnen?
“Omdat we als ING met de Financieel Fit campagne onze verantwoordelijkheid nemen als bank. En Nederlanders uitdagen om op bewuste en verantwoorde manier zelf de touwtjes in handen te nemen als het gaat om hun financiële toekomst. En dat doen we op een positieve en veelzijdige manier.”

Op 1 oktober presenteren de drie genomineerde banken en verzekeraars hun case en worden de twee winnaars bekend gemaakt.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.