nieuws

eyeOpen wil Airbnb van de hypotheken zijn

Archief

Op 1 oktober reiken Banking Review, Assurantiemagazine en GfK de communication awards voor banken en verzekeraars uit. eyeOpen is een van de drie genomineerde banken. Negen vragen aan Olivier Tardieu, managing director bij de geldverstrekker.

eyeOpen wil Airbnb van de hypotheken zijn

Hoe kan het dat jullie genomineerd zijn voor best communicerende bank terwijl je niet eens een campagne hebt?
Olivier Tardieu: “Eigenlijk is het een ongoing campagne. We zijn in januari begonnen en hebben een groei in traffic gerealiseerd van 400 procent in negen maanden tijd. Ik denk dat wij gekozen zijn door de jury vanwege onze innovatieve manier van communiceren en het feit dat we daarbij begrijpelijke taal gebruiken. Dat is toch bijzonder, zeker in de financiële wereld.”

Jullie case is een voorbeeld van inbound marketing. Leg eens uit, hoe werkt dat?

“Outbound marketing is ouderwetse pushmarketing: ‘Look how great our business is’. Daar geloof ik niet in. Zeker niet met hypotheken. Wij zeggen: Waar zit je mee? Wat is je vraag? Kunnen wij je daarbij helpen? En heb je nog een andere vraag? Het kost niets en je helpt iedereen verder. Het is een andere manier dan schreeuwen: Wij zijn goedkoop, voordelig en snel.”

Het case-rapport spreekt van een ‘informatietrechter’. Jullie bieden informatie in stapjes aan?

“Aanbieden is niet het goede woord. Dat is oude marketing. Het gaat erom dat de consument de juiste informatie kan vinden op het moment dat hij die nodig heeft. Dat is die funnel.”

Jullie regelen je processen zodanig in dat de klant jullie vanzelf weet te vinden? Hoe doen jullie dat?

“Door veel content te publiceren, op onze blogpagina. Je zit bijvoorbeeld met de vraag: moet ik huren of kopen? Dan ga je googlen, je zoekt naar informatie die zo goed mogelijk antwoord geeft op jouw vraag. Als je een goed antwoord op mensen hun vraag kunt geven, is dat fantastisch.”

Wat heeft de marketingafdeling voor rol daarbij?

“Die bedenkt al die vragen die consumenten kunnen hebben. Wij hebben een afdeling met mensen die kennis van zaken hebben en mensen die goed kunnen schrijven. Samen schrijven zij het antwoord op die vragen. In blogs. De meeste mensen vinden ons via google.”

Wat is jullie verdienmodel?

“Als je in de fase komt waarin je daadwerkelijk de hypotheek wilt regelen, komen wij om de hoek kijken. Je krijgt bij ons een hypotheek voor 1.300 euro, dat is bemiddeling, advies en eventueel een ORV en Woonlastenverzekering. De helft of een derde van wat anderen rekenen. Dat kan deels door de klant zelf het voorwerk te laten doen. En door alles wat gedigitaliseerd kan worden, te digitaliseren.”

Hypotheekadviseurs zijn niet zo blij met jullie.

“Wij zijn de disrupter van deze markt. Wij denken: het is 2015. De klant wil zelf in het weekend uitzoeken hoe het zit. Uit klantonderzoek blijkt dat klanten het prettig vinden om zelf achter het stuur te zitten. Het geeft extra inzicht. Klanten zeggen: ‘Ik begrijp nu wat ik afsluit’, in plaats van dat ze een flow aan informatie over zich heen krijgen en na afloop met hun oren staan te klapperen.”

Wat is jullie doelgroep? Zijn dat alleen de ‘eenvoudige’ gevallen?

“Nee hoor. Mensen denken vaak ‘ik zit in een heel speciale situatie’, maar voor ons valt dat wel mee. Wij zijn er voor bijna iedereen. Alleen voor tien procent van de markt niet. Dan gaat het echt over de grootaandeelhouder die twee keer gescheiden is en ook nog een vakantiewoning en meerdere bedrijven heeft.”

Critici zeggen dat je nooit zoiets complex als een hypotheek online kunt doen.

“Kijk naar de reisbranche. Tien jaar geleden stonden de straten vol met reisbureaus. Nu gebeurt 70 procent van de boekingen online. Ik voorspel dat dit ook met hypotheken gaat gebeuren. Wij zijn de Airbnb van de hypotheken. We bieden volledig AFM-proof advies, alleen willen we de informatie-assymmetrie tussen adviseur en consument verkleinen. Hypotheken zijn onnodig complex gemaakt. Wij maken het complexe simpel.”

Meer informatie over de uitreiking op 1 oktober staat hier.

Tardieu spreekt ook op het am:hypotheken event, dat volgende week plaatsvindt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.