nieuws

Zomerserie (21): zeven vragen aan Marc Diks van Diks Verzekeringen

Archief

In de zomerluwte komt amweb met een serie interviews met mensen uit de verzekeringssector. Luchtig, maar toch prikkelend. We leggen ze tien vragen voor, waarvan ze er zeven moeten beantwoorden. De 21e in de serie is Marc Diks van Diks Verzekeringen.

Zomerserie (21): zeven vragen aan Marc Diks van Diks Verzekeringen

1.Wat doe jij in de zomer? Wordt er dan nog wel gewerkt?
“In de zomer is ons kantoor gewoon open. Juni, juli en augustus zijn onze drukste maanden daar wij veel seizoensgebonden verzekeringen afsluiten zoals oldtimer, motor- en camperverzekeringen. We gaan natuurlijk zelf wel lekker op vakantie. Drie weken rondtrekken door Sri Lanka dit jaar.”

2.Welke noodzakelijke Wft-diploma’s heb je al gehaald?
“Ik heb bij Lindenhaeghe pe-plus gehaald. Meer hebben wij niet nodig. Diks verzekeringen richt zich alleen op schadeverzekeringen voor hoofdzakelijk particulieren.”

3.Wat is je boodschap aan Merel van Vroonhoven?
“Praat ook eens met kantoren met minder dan 25 medewerkers. De impact van de regelgeving van de AFM is groot. Ik betwijfel of de medewerkers van de AFM kennis van ons vakgebied hebben. Het zou mij verbazen wanneer meer dan 5% bij een intermediair heeft gewerkt. Soms heb ik het gevoel dat men überhaupt over weinig werkervaring beschikt. Hoe regels in de praktijk toe te passen, zeker met zaken waar wij mee te maken hebben, blijft onduidelijk en de AFM kan of wil daar geen duidelijkheid over geven. Verder merk ik dat men weinig verstand van online vergelijken heeft, maar daar wel een mening over heeft. Ook de boetes van de AFM staan niet in verhouding tot de gemaakte “overtreding”. Ik nodig Merel graag uit om ons beeld van de AFM toe te lichten.”

4.Als je het voor het zeggen had, wat zou je dan morgen meteen veranderen aan de verzekeringsbranche?
“Het bonus-malussysteem. De meeste misverstanden bij consumenten gaan over dit systeem. Niemand snapt er wat van. Verder voelt bijna elke klant de terugval bij schade als een groot onrecht. Roy-data is al een uitkomst alleen heeft de tussenpersoon daar niets aan, omdat wij er geen toegang toe hebben. Dit betekent dat wij bij het afsluiten van een autoverzekering nog steeds niet met 100% zekerheid weten hoeveel schadevrije jaren een klant mee kan nemen. Vreemd is overigens ook dat men schadevrije jaren voor brommerverzekeringen nog niet heeft aangesloten op roydata.”

5.Wat is je boodschap aan Jeroen Dijsselbloem?
“Ik ben een groot voorstander van opleidingen in onze branche, maar men is te ver doorgeschoten. Waar je vroeger een schoolverlater kon aannemen en deze gaandeweg het vak kon leren, is dat nu helemaal voorbij. Nu moet iemand al over diploma’s beschikken om een simpele avp af te kunnen sluiten. Dat is kolder. Welke tussenpersoon kan het zich nu veroorloven om iemand aan te nemen zonder diploma’s? Deze persoon mag dan niets doen totdat er een diploma is en wat doe je wanneer er na een periode geen diploma is behaald? Ontslaan? Je zal dus alleen nog maar mensen willen aannemen met diploma’s, maar die worden steeds schaarser. Ons vakgebied is hierdoor minder toegankelijk geworden. Dat voor een hypotheekadvies een gedegen opleiding nodig is lijkt mij evident, maar voor eenvoudige producten kan wat mij betreft een medewerker onder auspiciën van een leidinggevende ook heel goed advies geven. Daarom pleit ik ook voor een versoepeling van de huidige regels.”

6.Welk boek ga je lezen?
“Ik lees nu het boek “Dienstbaar zijn is het nieuwe goud” van Paul Moers. Uitgangspunt is hoe de klant centraal te zetten. Een modewoord dat ik al 15 jaar hoor, maar moeilijk toepast wordt in de verzekeringsbranche en met name bij verzekeraars. In het boek geeft Moers onder andere voorbeelden zoals Jumbo en Interpolis. Maar ik mis hier Independer. Een partij die in mijn ogen de klant echt centraal stelt en alles doet met de klant als uitgangspunt. Veel verzekeraars zouden hier een voorbeeld aan moeten nemen.”

7.Van welke industrie/welk bedrijf zou de verzekeringsbranche wat kunnen leren?
“De reisbranche. Verkoop via internet heeft daar al jaren geleden het reisbureau overbodig gemaakt. De grote internetspelers snappen het spelletje wel op het gebied van seo, sea, UX, etc. Daar zijn in de verzekeringsbranche nog wel slagen te maken. Daarnaast is men in de reiswereld inmiddels gewend om met kleine marges te werken. Mocht de provisie op schadeverzekeringen worden afgeschaft, waar ik overigens het nut niet van inzie, dan kunnen wij van de reisbranche leren hoe hier mee om te gaan. Elke tussenpersoon heeft nu wel een website, maar online afsluiten is bij een hoop nog bijzaak. De volgende stap die is ingezet is de mobiele telefoon. Wij zien nu al dat 45% van het verkeer op onze website binnenkomt via de mobiele telefoon. Dit aantal zal binnen twee jaar sterk stijgen. Heb je dus als tussenpersoon geen goede website voor de smartphone, dan doen je binnenkort niet meer mee.

“En dan weet ik er nog wel een: blockchain verzekeringen zullen de verzekeringsbranche straks op zijn kop zetten. Door de techniek achter de bitcoin is het mogelijk om tegen zeer lage kosten transparante verzekeringen af te sluiten. Verzekeraars en tussenpersonen zijn dan overbodig. Al zal de wet- en regelgeving nog wel een uitdaging worden. Ik verwacht overigens dat de eerste partij in Nederland niet een bestaande verzekeraar zal zijn, maar eerder iemand van buiten de branche zoals Michiel Muller, die al eerder bestaande markten heeft aangevallen met Tango, Routemobiel en nu met de nieuwe bezorgdienst voor boodschappen: Picnic.”

De vorige zomergasten staan hier.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.