nieuws

Afscheid van Theodor Kockelkoren: ‘De relatie met het intermediair was niet gezond’

Archief

Op 15 oktober vertrekt Theodor Kockelkoren na 13 jaar bij de AFM. Am: had een afscheidsgesprek met hem. Over de moeizame relatie met het intermediair en zijn hoogte én dieptepunten. We legden hem ook een aantal ‘ultieme vragen’ voor die door branchegenoten zijn bedacht.

Afscheid van Theodor Kockelkoren: ‘De relatie met het intermediair was niet gezond’

Op de vraag of hij niet gewoon de voorzitter van de AFM had willen worden, zegt hij: “Ja, maar ik ben het niet geworden. Dat was een teleurstelling, maar het creëert ook weer nieuwe mogelijkheden”.

Terugkijkend op wat er in 13 jaar niet gelukt is, zegt Kockelkoren: “Overall zit mij dwars dat de banken en verzekeraars een belangrijk deel van de verbeteringen hebben ingevoerd als gevolg van externe druk van de samenleving en toezichthouder. Omdat het moest. Het zou mooi zijn geweest als de sector voor de samenleving uitloopt en dat doet om de klant te helpen. Dat zie ik nu nog onvoldoende.”

Centraal
Over het onafhankelijk intermediair is hij wat genuanceerder: “Er is echt een aanzienlijke groep adviseurs die dat klantbelang wél centraal wil stellen. Voor die intermediairs was de Wfd bij wijze van spreken niet eens nodig. Of was het provisieverbod niet nodig, want zij werkten al op die manier. En die groep is naar mijn mening groter geworden. Toen de discussie in 2010 over het provisieverbod begon met Customer Agreed Remuneration (CAR), was er al een hele groep die dat een prima idee vond.”

Uitgestort
Over alle emoties die het optreden van de AFM bij verzekeraars en vooral adviseurs oproept is hij helder: “Er is in de loop der jaren nogal wat over hen uitgestort. De komst van de Wfd was al een mokerslag. En daar kwamen in een relatief korte periode nog veel meer regels bij. De kleine ondernemer voelt zich overweldigd. En heeft het gevoel dat de wereld tegen hem is. De AFM is de personificatie van het kwaad. Het is een uitdaging voor ons. We kunnen niet met alle 8.000 vergunninghouders intensief contact hebben. Als we dat zouden willen zou de rekening voor de sector nog veel hoger worden. We merken wel dat naarmate er meer contactmomenten zijn met de AFM, het begrip stijgt. We vallen in de praktijk kennelijk mee. Bij de AFM zitten dus ook mensen…”

Gezicht
Kockelkoren zegt dat het contact met de branche sinds 2004 intensiever is geworden. Hij was projectleider Wfd en zegt dat hij bewust veel tijd heeft besteed om overal zijn gezicht te laten zien. Hij zegt: “Toen was de toon ook nog heel welwillend. Maar toen het toezicht begon en wij onze rol gingen invullen, mensen soms ook geen vergunning gaven, kritische geluiden lieten horen over de kwaliteit van de advisering, toen begon met een deel van de markt de relatie te kenteren. En vond men dat toezicht helemaal niks meer”.

Schrille relatie
In de hitte van het provisieverbod is dat nog verscherpt. “In 2012 hebben we ons ook afgevraagd wat we nu konden doen om die schrille relatie met een deel van het intermediair te verbeteren. Het was niet gezond. Niet voor hen, maar ook niet voor ons.”

Wat hebben jullie toen gedaan?

“We probeerden het aantal contactmomenten te verhogen. We deden bijvoorbeeld meer bedrijfsbezoeken en presentaties, we zijn ook het panel van bemiddelaars en adviseurs gestart. Om de afstand te verkleinen. Maar we zijn nog niet aan het eind van dat verhaal.”

Hoeveel adviseurs blijven er over?

“Geen idee. Zo lang ik bij de AFM werk wordt er gezegd dat het intermediair verdwijnt. De helft tot een derde zou verdwijnen. In werkelijkheid gaat het heel geleidelijk. Die mensen zijn wel ondernemers. Ze passen zich aan. Ze zijn weerbaar. Die geleidelijkheid zal nog wel even doorgaan. Maar waar het precies zal eindigen weet ik niet.”

Ultieme vraag
am: vroeg aan 7 branchegenoten wat hun ultieme vraag aan Kockelkoren is. En die stelden we vervolgens. Die van Ab Flipse van Stichting Woekerpolis.nl: “Wat heb je in al die jaren als toezichthouder bereikt in het beter en efficiënter beschermen van de consument? Ik stel deze vraag omdat ik wel een tsunami zie aan nieuwe wet- en regelgeving en een vertienvoudiging van het aantal personeelsleden bij de toezichthouder, maar er worden nog steeds verkeerde adviezen en/of producten verkocht. Zo is er niets terecht gekomen van de gedachte om over te stappen naar echt onafhankelijk advies. En zit het intermediair na het provisieverbod nog met handen en voeten gebonden aan de aanbieders. Zonder deze ‘binding’ heeft men niet de legitimiteit een factuur te sturen.”

Antwoord Kockelkoren: “Ja, is het glas half vol of half leeg? Dat laatste rapport over AOV-advies was geen mooi rapport. We zijn daar ook teleurgesteld over. De vooruitgang is er, maar niet overal. Op zich vind ik het geen probleem dat een adviseur slechts met een paar verzekeraars zaken doet. Een of twee is alleen wat beperkt. Het gaat er wel om welke propositie die adviseur aanbiedt. Als hij zegt dat je bij hem altijd het beste uit de markt krijgt, dan zijn een of twee aanbieders onvoldoende. Maar als de propositie is dat hij ontzorgt en dat je als klant een goed, solide product krijgt, dan kan het wel. Maar dan moeten die twee of drie aanbieders op hun schap wel de goede kwaliteit producten hebben liggen. Ik zou willen dat het intermediair geholpen wordt om tot een breder aanbod te komen. Veel verzekeraars zeggen nog: ‘Oh, U wilt met mij zaken doen? Maar uw volume is echt te laag voor ons. Dat kost ons te veel. U krijgt bij ons geen aanstelling.’ Dat is mega frustrerend. De intermediair is altijd de underdog geweest in de relatie met de verzekeraar. Maar het provisieverbod creëert wel degelijk vrijheid. Ook bij het intermediair. Maar die vrijheid moet ook genomen worden. Of afgedwongen worden door bijvoorbeeld de brancheorganisaties. Ik denk dat er ruimte is.”

Het hele interview met Kockelkoren staat in am:12 dat vandaag verschijnt. Daarin ook de zeven ultieme vragen aan Kockelkoren van branchegenoten. Van Bart Combée tot Pollo.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.