nieuws

Verzekeraars en digitalisering: ‘Niet denken dat je alles zelf kunt’

Archief

Verzekeraars moeten zich wat avontuurlijker opstellen in de digitale wereld, zo tipt hoogleraar Annet Aris de branche. Nu wordt nog te traag ingespeeld op de steeds verdergaande digitalisering. “Veel samenwerken met partijen buiten je eigen domein en vooral niet denken dat je alles zelf kunt.”

Verzekeraars en digitalisering: ‘Niet denken dat je alles zelf kunt’

Aris is buitengewoon hoogleraar bij de internationale managementschool Insead en commissaris bij diverse bedrijven, waaronder ASR. Zij discussieerde voor website Consultancy.nl met William Koot (KPMG) over de digitale uitdagingen waarmee verzekeraars te maken hebben. Koot ziet verzekeraars ermee worstelen: “Digitaal is het nieuwe normaal, maar de verzekeringssector lijkt toch maar vrij langzaam daarop in te spelen.” Aris weet wel hoe dat komt: “De veranderingsnoodzaak was in de financiële sector traditioneel laag en ook wet- en regelgeving speelt waarschijnlijk een remmende rol. Niettemin is er sprake van ingrijpende wijzigingen op een breed terrein en veel veranderingen voltrekken zich nu exponentieel. De verkoopkanalen zijn natuurlijk al jaren aan het veranderen. Marketing van producten speelt zich ook steeds meer online af. En we staan aan het begin van de introductie van vele baanbrekende nieuwe producten en concepten.”
Volgens Aris zorgen vergelijkingssites ervoor dat merken nauwelijks meer relevant zijn. “Anderzijds blijkt uit wetenschappelijk onderzoek wel degelijk dat mensen sneller klikken op merken waarin zij vertrouwen stellen. De crux is dat verzekeraars een merk moeten baseren op echte voordelen, vooral niet op loze beloften.”

Experimenten aangaan
Samenwerking is van essentieel belang om te slagen in de digitale transformatie, zegt Aris: “In elk geval zorgen dat je je tot op het hoogste niveau bewust bent van de veranderingen. Experimenten aangaan om in te spelen op de digitale transformatie en daarvan leren. Veel samenwerken met partijen buiten je eigen domein en vooral niet denken dat je alles zelf kunt.” Koot stelt dat verzekeraars nu vooral bezig zijn met het vereenvoudigen van de IT. “Als de focus vooral op de achterkant ligt, bestaat wel de kans dat je aan de voorkant wordt ingehaald door bijvoorbeeld internetpartijen als Google en Amazon of retailers”, zegt Aris.
Ze vindt dat er geen gelijk speelveld is op het gebied van privacyregels: “Als gevestigde partij zit je soms in een lastig parket. Neem de discussies over privacy. Ik verwonder me erover hoe allerlei nieuwe partijen zonder al te veel kritische vragen wegkomen met wat hun apps onderhuids allemaal kunnen en mogen, terwijl gevestigde partijen op dat vlak juist onder het vergrootglas liggen. Daar is wat mij betreft sprake van meten met twee maten.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.