nieuws

OvFD zet zich fel af tegen de banken

Archief

De OvFD presenteerde dinsdagmiddag een film die onafhankelijke hypotheekadviseurs in kunnen zetten tegen de banken. Want wat blijkt? Consumenten willen onafhankelijk hypotheekadvies, maar stappen toch zonder met de ogen te knipperen naar de banken voor hypotheekadvies.

OvFD zet zich fel af tegen de banken

De OvFD had een speciale middag gebouwd rond het thema onafhankelijk advies. In een bioscoop in Almkerk trapte voorzitter Christian Dijkhof af met een terugblik op tien jaar wetswijzigingen en nieuwe opleidingseisen. Dat waren er nog al wat, was zijn conclusie. Hij sprak ook over de “donkere kant van alle regelgeving”. Dijkhof: “Als alles gereguleerd is, is er geen ruimte meer voor onafhankelijk advies.”

Hij somde op: het hypotheekproduct is overal gelijk, de fiscale gevolgen hebben een voorspelbare uitkomst en het klantprofiel bepaalt bijna de uitkomst van alle andere variabelen. “Hoe maak je als onafhankelijk hypotheekadviseur dan nog het verschil?”, luidde zijn bijna wanhopige vraag.

Bank
Hij was met een camera de straat op gegaan en had aan willekeurige consumenten gevraagd waar ze hun hypotheek halen. De primaire reflex was: bij de bank. De ondervraagden weten vaak best dat een bank helemaal niet onafhankelijk is en alleen maar zijn eigen producten verkoopt, maar ze mijden de bank er niet om. Ze zeggen ook zonder dralen dat ze hypotheken willen vergelijken, maar ook dan stappen ze toch naar een bank, hield Dijkhof zijn gehoor voor.

Om het betoog ook nog enige statistische waarde te geven heeft het OvFD een onderzoeksbureau ingehuurd om onder 523 consumenten de cijfers boven water te halen. Dat bevestigde vooral het bestaande beeld.

Kost geld
Op de vraag of consumenten weten dat hypotheekadvies geld kost, zegt 47% ‘Ja’, maar ook dat ze niet weten hoeveel. ‘Nee, dat weten we niet’, zegt nog altijd 14% en 39% zegt ‘Ja, dat weet ik, en ik weet ook ongeveer hoeveel’.

Als ze dan moeten kiezen tussen de bank of de onafhankelijke adviseur, geeft maar liefst 73% de voorkeur aan de bank. Maar dat is niet helemaal eerlijk, zegt Dijkhof, want er werd wel bij gezegd dat een hypotheekadvies bij de bank gemiddeld 1250 euro kost en bij de adviseur 2850 euro.

Prijs
Er werd ook gevraagd op grond van welke argumenten ze hun keuze maken. 31% zegt ‘prijs’. Maar een even grote groep (31%) noemt ‘onafhankelijkheid’ als het belangrijkste criterium.

Maar als men voor een hypotheekadviesgesprek naar een bank gaat, wat zijn dan de belangrijkste keuzeargumenten? 43% noemt de prijs, en onafhankelijkheid krijgt nog altijd 16%.

De groep die voor de onafhankelijke adviseur kiest noemt in 75% van de gevallen de onafhankelijkheid als belangrijkste reden.

Kennis
Dijkhof trok de onvermijdelijke conclusie: de consument haalt onmiskenbaar grote voordelen als hij kiest voor de adviseur, maar is zich onvoldoende bewust en heeft te weinig kennis en inzicht om de voordelen op hun waarde te schatten.

In een panelgesprek stelde Lodewijk van der Heijden van de Hypotheekshop/Huis&Hypotheek het zo: “Als je voor een hypotheek naar een bank gaat zou je eigenlijk een bijsluiter moeten ontvangen met de tekst: ‘Dit kost u geld!’ Het is toch gek dat banken één product mogen verkopen dat misschien wel heel laag staat op de ranglijsten? En dus helemaal niet het beste is voor de consument. Ik pleit er voor dat je alleen maar hypotheekadvies mag geven als er keuze is.”

Film
Iedereen was het dinsdagmiddag eens: de waarde van het onafhankelijk hypotheekadvies is echt ondergesneeuwd en moet benadrukt worden. Het OvFD heeft daarom een film gemaakt die de keuze van consumenten voor de banken op de hak neemt én pleit voor onafhankelijk advies. Vanaf woensdag kan de film door adviseurs gedownload worden (ook in een korte versie) en op hun site gezet worden.

In de hoop dat het helpt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.