nieuws

Gibraltar: voorbode van gevolgen Solvency II?

Archief

Een verscherping van het lokale toezicht bedreigt diverse in Gibraltar gevestigde (auto)verzekeraars in hun voortbestaan, terwijl aan de andere kant nieuwe toetreders staan te popelen om zich te vestigen op het Britse overzeese gebiedsdeel. Dat schrijft Post Online. Uiteindelijk lijkt de situatie in Gibraltar vooral een voorbode van de gevolgen die de nieuwe Solvency II-regels in heel Europa kunnen hebben, concludeert het Britse nieuwsblad.

Gibraltar: voorbode van gevolgen Solvency II?

Gibraltar was de laatste decennia in trek als vestigingsplaats voor verzekeringsbedrijven: tussen 1993 en 2015 steeg het aantal actieve verzekeraars van 12 naar 62. Die zijn goed voor ruim € 4 mld premie; de autoverzekeraars op ‘the Rock’ hebben 10% van de Britse markt in handen. Maar het tij lijkt te keren: vorige week meldde Service Insurance Company dat het stopte met de acceptatie van nieuwe verzekeringen vanwege de sterke concurrentie in autoverzekeringen en de financiële druk die de nieuwe Solvency II-kapitaaleisen met zich meebrengen. Volgens insiders worden diverse verzekeraars in Gibraltar nauwlettend gevolgd door de lokale toezichthouder.

Kapitaaleisen ‘light’
Door de concurrentie op de (auto)markt zien ook in Gibraltar de verzekeraars hun omzet dalen bij gelijkblijvende schadecijfers, wat vooral de kleinere partijen vatbaar zou maken voor fusies of overnames. Gibraltars toezichthouder Financial Services Commission (FSC) houdt de kapitaalpositie van bedrijven steeds scherper in de gaten, zegt Eamonn Flanagan van investeringsmaatschappij Shore Capital tegen Post Online. “De FSC wil niet dat Gibraltar wordt gezien als een lokatie met ‘light’-kapitaaleisen voor verzekeraars.”
De FSC zelf gaat daar niet op in, maar laat weten dat de dynamiek in de autoverzekeringsmarkt ervoor zorgt dat er soms een eb- en soms een vloedbeweging is in het aantal verzekeraars. “Hoewel Service geen nieuwe polissen sluit, zijn andere verzekeraars geïnteresseerd om hier een kantoor te openen.” Van de 62 verzekeraars zijn er inmiddels wel 12 die geen nieuwe verzekeringen meer mogen sluiten. Service is de meest recente, voorafgegaan door Victory (op 5 maart) en Trinity Square (in december). Volgens Post Online zijn er in 2015 wel enkele nieuwe verzekeraars geregistreerd door de FSC. Intermediairbedrijf AA zou ook plannen hebben om een eigen risicodrager op te zetten in Gibraltar. Juist de mildere kapitaaleisen zouden daar een reden voor zijn. Kenners sluiten niet uit dat meer intermediairbedrijven uit het Verenigd Koninkrijk het milde regelgevingsklimaat van Gibraltar opzoeken om een eigen risicodrager op te richten als alternatief voor de verzekeraars waar zij nu hun polissen onderbrengen, ondanks het vermeende strengere toezicht van de FSC.

Minder verzekeraars in Europa
Service-directeur Ipe Jacob geeft aan dat de Solvency II-eisen in heel Europa de bereidheid om te investeren in de verzekeringssector zullen doen afnemen. Andrew Matthews van het lokale intermediairbedrijf R&O voorspelt dat het aantal verzekeraars in Europa gaat dalen en dat de nieuwe regels niet alleen in Gibraltar voor problemen zullen zorgen: “Er zijn andere landen in de EU die vergelijkbare problemen hebben. Er zijn een aantal Franse, Duitse en Deense onderlingen die kleine kapitaalbuffers hebben. Solvency II zal de keuze voor de klant niet groter maken.”

In Gibraltar is ook Enterprise Insurance Company gevestigd: die verzekeraar had begin vorig jaar plannen om actief te worden op de Nederlandse markt. Sindsdien is het stil; een DNB-vergunning is tot op heden niet afgegeven.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.