nieuws

Nivre wil meer focus op schadeafwikkeling bij aanschaf polis

Archief

Klanten kijken veel te weinig naar de kwaliteit van de schadeafhandeling als zij een verzekering sluiten. Dat stelde Jeroen Fröhlich, voorzitter van expertise-instituut Nivre, dinsdagmiddag tijdens het jaarlijkse Rendez-Vous d’Expertise. Hij wil dat gaan veranderen door niet alleen van registerexperts zelf, maar ook van hun werkgevers te gaan verlangen dat zij zich aan bepaalde normen en waarden houden.

Nivre wil meer focus op schadeafwikkeling bij aanschaf polis

“Het valt mij op dat verzekeringen gekocht worden op prijs en weinig op de kwaliteit van de schadeafwikkeling. Een rating van verzekeraars op dit punt zou wonderen doen voor onze branche, maar ook voor verzekeraars”, aldus Fröhlich. Het Nivre wil met de eigen titel registerexpert een minimumgarantie afgeven: “Een belangrijke taak van het Nivre betreft het borgen van kwaliteit. Door middel van opleidingen en examens borgen we zowel het kennisniveau als de communicatieve vaardigheden aan de voorkant. De achterkant, de uitvoering, wordt bewaakt door het handhaven van normen, waarop wordt toegezien door een onafhankelijke klachtencommissie. Natuurlijk gaat het, met 1.800 ingeschrevenen en honderdduizenden schades, wel eens mis, maar op die momenten is er een onafhankelijke toets.”

Uitknijpen
Dat moeten ook opdrachtgevers en hun klanten zien, zegt Fröhlich. “Er zijn diverse onafhankelijke rapporten te vinden waarin Nederlandse verzekerden de schadeafwikkeling in het algemeen een hoog cijfer geven. Toch zijn dit niet de cijfers die de media halen. Afgelopen weekend nog richtte het tv-programma Kassa zich op een schrijnend geval waar het mis ging. Als experts op negatieve wijze in het nieuws komen, dan is dat niet vanwege gebrek aan aandacht, maar omdat we ervan verdacht worden verzekerden uit te knijpen, in opdracht van onze opdrachtgevers.”

Tenders
Als oorzaak hiervan wordt volgens Fröhlich vaak gewezen naar de inkoop via tenders. “Een tender betekent dat expertise wordt ingekocht op objectieve criteria: geen vriendjespolitiek, geen subjectiviteit, maar open en eerlijke concurrentie. Tenders zijn, in principe, het probleem niet. De betekenis van ons vak, schouder aan schouder staan met verzekerden op het moment dat ze echt hulp nodig hebben, vertaalt zich naast eerlijke schadevaststelling ook naar tijd en aandacht voor mensen op een moment van zorg. Ik heb daar een professionele mening over, net als iedereen in ons vak. De keuze van het serviceniveau wordt echter bepaald door de verzekeraar en natuurlijk ook door de consument.”

Normen en waarden
De Nivre-voorzitter wees op de normen en waarden waaraan Nivre-experts moeten voldoen. “De keuze van verzekeraars om met niet-Nivre-registerexperts te werken heeft dan ook veel meer impact dan de keuze om een tender uit te schrijven.” Binnenkort wordt daarom ook aan de werkgevers van de experts de eis gesteld dat zij zich houden aan de normen en waarden van het Nivre: “De ‘Kamer’, die binnen onze organisatie de belangen van de werkgevers behartigt, zal hieraan op korte termijn invulling geven”, aldus Fröhlich.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.