nieuws

Rabo-klanten lossen 4 miljard extra af

Archief

De Rabobank Groep heeft vorig jaar minder winst geboekt dan in 2013. De marktleider in hypotheken zag de voorsprong op de concurrentie verder slinken: in twee jaar tijd is het marktaandeel met bijna 10% gekrompen. Rabo-klanten losten vorig jaar voor € 4 mld extra af op hun hypotheek.

Rabo-klanten lossen 4 miljard extra af

Het bedrag aan extra aflossingen is een record, aldus de bank. De totale particuliere hypotheekportefeuille is daardoor geslonken tot € 205 (209) mld. Er zijn weinig klanten met betalingsproblemen: “Bij woninghypotheken in Nederland bleven de kredietverliezen met 5 basispunten van de gemiddelde hypotheekportefeuille op een zeer laag niveau.” Voor 0,4% van de hypotheekklanten viel vorig jaar het doek en moest de woning worden verkocht. Commercieel gezien verloor het concern wel opnieuw terrein in de hypotheekproductie: het marktaandeel is in 2014 uitgekomen op 21,5% van de nieuwe hypotheekproductie. Daarmee verliest de bank in twee jaar tijd bijna 10% marktaandeel: in 2012 had het nog 31% van de productie in handen. “De daling van het marktaandeel komt met name doordat verzekeraars actiever zijn geworden op de hypotheekmarkt.”
De lokale Rabobanken waren in 2014 goed voor 16,3% (19,2%) van de landelijke hypotheekproductie; intermediairlabel Obvion kwam uit op 5,2% (6,6%). Ongeveer een vijfde van de hypotheekportefeuille bestaat uit leningen met NHG. De omvang van dat deel is in 2014 maar mondjesmaat toegenomen: met € 0,4 (2,7) mld.

Winst
Het nettoresultaat van de groep is gedaald, maar bedraagt nog zo’n € 1,8 (2,0) mld. Het onderliggend resultaat is sterk verbeterd, zo meldt Rabobank. Zonder een eenmalige resolutieheffing in verband met de nationalisatie van Reaal en de eenmalige bate uit de verkoop van Robeco in 2013 mee te tellen, is de winst gestegen. Verder is het kostenniveau verder verlaagd doordat het aantal medewerkers in het binnenlandse (retail)bankbedrijf met 3.000 is gereduceerd tot 24.000. Dat bedrijfsonderdeel boekte een nettowinst van € 751 (781) mln. Het aantal lokale Rabo-kantoren is verder gedaald naar 547 (656). De provisie-inkomsten uit verzekerings- en beleggingsproducten zijn bij deze vestigingen vorig jaar gedaald.

Keerpunt
Rabobank noemt 2014 een ‘positief keerpunt’. “Het herstel van vertrouwen van onze leden, klanten en de maatschappij is ingezet”, meent de bank. “Onze klanttevredenheid ging omhoog, maar verdere inspanningen om onze klantbediening te verbeteren zijn absoluut nodig.” De Net Promotor Score (die aangeeft in hoeverre klanten de bank bij anderen aanbevelen) verbeterde bij het particuliere klantenbestand tot 17 (12).

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.