nieuws

Britse verzekeringsrel om autostickers van dominee

Archief

Age UK, een op ouderen gerichte organisatie die onder eigen label een autoverzekering van Ageas biedt, heeft gedreigd de polis van een Engelse dominee te royeren nadat was gebleken dat zij haar auto rijkelijk had beplakt met religieuze stickers. Volgens Age UK heeft de kwestie niets te maken met de tekst van de stickers.

Britse verzekeringsrel om autostickers van dominee

De versieringen, met teksten als ‘Christ for me’ en ‘Christ must be saviour’, worden beschouwd als aanpassingen aan de auto, zoals spoilers. En die moeten altijd worden doorgegeven door verzekerden, zo redeneert Age UK. De stickers kwamen aan het licht toen de 75-jarige dominee Wena Parry vergeefs een claim indiende wegens een vernielde uitlaat en gestolen motoronderdelen. Als bewijs stuurde ze foto’s. Ze ontving daarop een brief met de vraag waarom zij niet eerder had gemeld dat zij haar auto had voorzien van stickers. “De polis kan nietig worden verklaard”, schreef Age UK, zo melden Britse media.

Voorwaarden niet duidelijk
Parry kreeg tien dagen om uit te leggen waarom zij bij het sluiten van de polis had verzwegen dat ze haar auto had beplakt met (religieuze) leuzen. “Deze aanpassingen vallen niet binnen onze acceptatiecriteria en dekking zou zijn geweigerd als wij ten tijde van het sluiten van de verzekering op de hoogte waren geweest.” Na onderzoek is geconcludeerd dat het voor Parry niet duidelijk genoeg was dat alle aanpassingen aan auto’s moeten worden gemeld. In overleg met Ageas is nu een vergoeding van 725 Britse pond geboden. “Elke autobezitter heeft het recht van zelfexpressie, maar wij roepen alle bestuurders op om hun verzekeraar op de hoogte te stellen van afbeeldingen die op auto’s worden bevestigd”, stelt Age UK, die de tekst van de aanvraagformulieren gaat aanpassen. Parry voelt zich echter gediscrimineerd vanwege haar geloofsovertuiging en diverse media benaderd met haar verhaal.

Wie in Nederland met een bestickerde auto rondrijdt, hoeft zich geen zorgen te maken over zijn autoverzekering. “Wij hebben er hier nog nooit van gehoord”, zegt Rudi Buis namens het Verbond van Verzekeraars. “Er is geen bruikbare data waaruit blijkt dat stickers leiden tot meer of minder ongevallen. Social media is een veel grotere bron van ellende. Chauffeurs die het Ichthus-teken op hun auto hebben, zouden zelfs nettere autorijders kunnen zijn en dus een kleiner risico vormen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.