nieuws

Verzekeraars missen het geluid

Archief

In een markt waarin emotionele binding met het merk doorslaggevend is, wordt in het communicatiebeleid van verzekeraars de kracht van muziek & geluid compleet onderschat, aldus een onderzoek van am: en MassiveMusic. Ohra is wel het meest consistente merk als het op geluid en muziek aan komt en leidt daarom de top 25 van sterkste verzekeringsmerken op auditief gebied.

Verzekeraars missen het geluid

In het onderzoek werden de 25 grootste verzekeraars onder de loep genomen. Er is specifiek gekeken naar de gecombineerde inzet van iedere vorm van geluid & muziek om merken te positioneren en emotioneel te laden. Dit noemt men ‘Sonic Branding.’

In het onderzoek werden merken beoordeeld op variabelen als consistentie, samenhang, onderscheidendheid en passendheid (bij zowel de boodschap als het merk). Daarnaast zijn alle Nederlandse verzekeraars benaderd om hun interne visie op Sonic Branding te geven (richtlijnen en verantwoordelijkheid).

Richtlijnen
Geen van de merken in het onderzoek hanteert concrete richtlijnen voor het gebruik van muziek en geluid. Er wordt op dit vlak dus niet vanuit één gedachte aangestuurd en dus ontbreekt er een strategische plan voor de uitrol via diverse communicatiekanalen. Dit leidt ertoe dat consumenten telkens een andere merkbeleving ervaren, zo melden de onderzoekers.

Het viel op dat in de digitale kanalen verzekeraars content posten met zeer uiteenlopende onderwerpen met telkens andere muziek. In de meeste gevallen wordt generieke muziek gebruikt (stockmuziek), waardoor de muziek weinig bijdraagt aan de boodschap die verteld wordt. Consistent gebruik was ook op dit vlak ver te zoeken.

De belangrijkste cijfers:
– Slechts 7 van de 25 merken gebruiken een soundlogo.
– Bij de genoemde 7 merken wordt het soundlogo niet consistent doorgevoerd in alle touch points.
– Slechts 6 van de 25 merken gebruiken muziek in hun callcenters.
– Bij de meeste merken zijn muziek en geluid geen essentieel onderdeel van hun merkidentiteit.
– De meeste merken hebben geen richtlijnen voor muziek en zijn daarom niet consistent in hun uitingen.

De top 5 van sterkste merken op auditief gebied

1. OHRA
2. Interpolis
3. Nationale Nederlanden
4. FBTO
5. DELA

Het hele onderzoek met de hele top25 en aanbevelingen staat in am:17 dat vandaag verschijnt.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.