nieuws

Sociale media voor adviseurs en verzekeraars: vooral proberen, regels opstellen en loslaten

Archief

Op de am:dag waren er verschillende sessies waarin sociale media centraal stonden. Een korte bloemlezing van de lessen voor verzekeraars en adviseurs. Loslaten, maar tegelijk wel afspraken maken, luidt de boodschap. En geen foto’s plaatsen van je nieuwe dikke Audi.

Sociale media voor adviseurs en verzekeraars: vooral proberen, regels opstellen en loslaten

Arno Brons van Voorzie hield in twee sessies de zaal vooral voor dat nu slechts 2% van het personeel content deelt met de buitenwereld. En dat is erg jammer. “Want stel je voor dat medewerkers hun achterban op de hoogte brengen van wat er binnen een bedrijf aan kennis en ervaring zit. Dat werkt echt veel beter dan reclame. Mensen vertrouwen hun vrienden en kennissen veel meer dan reclame”.

Mag niet
Brons: “Mijn eerste aanbeveling is: verbied het niet. Ik merk nog altijd dat het bij sommige bedrijven niet mag. Ik zou het echt niet verbieden, maar wel afspreken wat kan en niet kan”.

Zijn tweede aanbeveling: “Start met inspiratie. Je moet niet alles willen controleren. Het enthousiasme is belangrijk. Bespreek wel wat je standaard is: geen slechte foto’s op LinkedIn bijvoorbeeld”.

Nummer drie: “Geef training. Er is geen standaardregel of aanpak. Je moet dat samen vaststellen.”

Gezeur
Brons gaf het voorbeeld van een medewerker van Avero die op het Avero Facebook-account schreef: “Zo lekker weekend. Even geen gezeur meer aanhoren”.

De mensen in de zaal vonden dit niet kunnen. “Doe dit lekker op je eigen Facebook-pagina!”. En: “Bespreek het en laat ze zelf nadenken waarom dit niet kan.”

Brons: “Ik merk dat best veel klanten onze medewerkers volgen op Twitter, dus er is wel impact als je iets raars doet.”

Baan?
Zo tweette een medewerker van Avero in de laatste reorganisatie: “Heb ik na vandaag nog wel een baan? Bij @achmea #versnellen #vernieuwen”

Kan dit? Of niet? Brons vroeg het aan de medewerker en die zei: “Dit is mijn emotie”. En ja, zegt hij, als er al op amweb staat dat er 4000 mensen uit moeten, kun je dit dan tegenhouden?

Dikke Audi
Brons liet ook een tweet zien van MC Verzekeringen, waarin iemand een foto plaatst van zijn nieuwe -forse- Audi. Hij schrijft: “Eindelijk mijn auto ophalen bij de dealer.”

De meeste bezoekers vinden het wel kunnen, maar een enkeling zegt wel: “Klanten zien dit en denken toch: ‘Ja, die dikke Audi heb ik betaald’. De vraag is of je dat wilt.”

Uitstralen
Brons: “Het is belangrijk dat je samen afspreekt wat je wilt uitstralen. Maak die afspraken en laat het dan lekker gaan”. Nog een vierde aanbeveling: “Maak je resultaten zichtbaar en deel het”. Daarna komt: “Boei en Bind”. En: “Monitor en beloon”.

Brons: “Eigen content maken is het beste, maar niet iedereen kan en wil het. Begin dan klein en breid het uit. Zoek een kopgroep en bedank mensen ook voor wat ze doen en retweeten.”

Site verversen
In een andere am:dag-sessie met am-medewerkers Rob van de Laar en Manon Vonk lag de nadruk vooral op wat de mensen in de zaal nog niet deden. Vonk en Van de Laar hadden uitgezocht wat de toehoorders in de zaal zoal aan activiteiten op sociale media laten zien. Dat viel niet mee. Veel sites werden amper ververst met nieuwe informatie. En op sociale media gebeurde ook niet zo veel.

Van Koesveld
Uitzondering is Nico van Koesveld, die ook in de zaal zat: “Twitter werkt voor ons echt goed. Wij zijn wel met Facebook gestopt. Facebook is voor feestjes en daar past verzekeren gewoon niet echt bij.”

Een dame van een ander kantoor liet weten dat het allemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn: “Je moet vooral iets meer doen dan klanten verwachten. Bij ons krijgt een jarige klant een berichtje en sturen we een klein cadeautje op. Dat beetje aandacht geven lukt echt prima via sociale media.”

Jongeren
Opvallend was overigens hier dat menig adviseur klaagt dat hij de groep jongeren niet meer kan bereiken. Van Koesveld: “Die zitten echt niet meer op twitter of Facebook. Ze doen alles via whats app en daar komen we niet tussen. Dat wordt echt een probleem”.

En dat betekent dat de adviseurs die net wennen aan de rol van sociale media er weer een uitdaging bij hebben.

Reageer op dit artikel