nieuws

Thuiswinkel.org: ‘Nederlanders besteden minder aan online verzekeringen’

Archief

Nederlandse consumenten hebben in de eerste helft van dit jaar ruim 53 miljoen aankopen via internet gedaan, met een totale omzet van € 6,58 miljard. Maar verzekeringen worden juist minder online gesloten, blijkt uit de cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland, van GfK en Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van 2200 (web)winkels in Nederland.

Thuiswinkel.org: ‘Nederlanders besteden minder aan online verzekeringen’

Inmiddels is de online markt verantwoordelijk voor 18% van alle bestedingen in Nederland. En in het eerste half jaar van 2014 is ook weer een groei in online bestedingen gerealiseerd van bijna 6% ten opzichte van het eerste half jaar van 2013. Een forse stijging van de online bestedingen aan producten (+17%) ligt aan deze groei ten grondslag. De online bestedingen aan diensten zijn echter gedaald met 3%, wat onder andere veroorzaakt wordt door een terugloop in de online bestedingen aan nieuw afgesloten verzekeringen, zo melden de onderzoekers.

Verschillen
In bestedingen zijn ook duidelijke verschillen tussen Q1 en Q2 te zien. In Q1 werd € 3,7 miljard besteed aan online aankopen, in Q2 was dit € 2,9 miljard. De grootste verklaring hiervoor is dat er in Q2 op totaalniveau minder aankopen zijn gedaan van diensten, en dan voornamelijk in de categorieën pakketreizen, losse vliegtickets & accommodaties én verzekeringen.

Aantal online aankopen van verzekeringen (x1000)

Q1: 902
Q2: 581

Gemiddeld besteed bedrag per online verzekering

Q1: 558 euro
Q2: 357 euro

Tablet
Nederland kent in het eerste half jaar van 2014 11,76 miljoen online kopers. Dit houdt in dat 85% van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder in het eerste half jaar minimaal één online aankoop heeft gedaan. Nederland telt in het eerste half jaar 4 miljoen mobiele kopers, wat neerkomt op 34% van alle online kopers.

De tablet is het meest gebruikte mobiele apparaat om online aankopen mee te doen. Van alle online kopers heeft 25% hun tablet (wel eens) gebruikt voor een online aankoop. 15% Van de Nederlanders heeft in het eerste half jaar van 2014 hun smartphone gebruikt voor het doen van een online aankoop.

Reageer op dit artikel