nieuws

Zes trends die de Digitale Verzekeringsagenda voor 2014 bepalen

Archief

Onderzoeksbureau Forrester heeft op een rijtje gezet wat de belangrijkste factoren zijn die de digitale agenda voor 2014 zouden moeten bepalen voor Europese verzekeraars.

Zes trends die de Digitale Verzekeringsagenda voor 2014 bepalen

Forrester vindt dat verzekeraars risico lopen dat ze stevig geraakt worden door digitale ontwikkelingen. Ook door de heftige concurrentie in hun markten en consumenten die steeds meer ‘empowered’ raken, zijn ze kwetsbaar. De klanten zijn doorgaans ook veel digitaler dan veel verzekeraars denken en daarmee raken ze achterop.

Forrester geeft zes ontwikkelingen die de digitale agenda van verzekeraars nu echt bepalen.

1. De onevenwichtige economische ontwikkeling. In Europa zal economische groei in 2014 wel weer overal terugkeren, maar herstel laat nog op zich wachten en is in ieder geval niet evenwichtig verdeeld. Met name Zuid-Europa blijft kwetsbaar en fragiel. Overal worden jongeren echt hard getroffen door werkeloosheid en lage inkomens. Consumenten blijven over de hele linie erg prijsgevoelig. Prijsoorlogjes liggen dan ook op de loer, ook voor verzekeraars. En lagere winsten zijn het gevolg.

2. Uitdagende kapitaalmarkten. Om het fragiele herstel niet te frustreren hanteren alle centrale banken extreem lage rentetarieven. Verzekeraars blijven daardoor moeite houden om hogere en veiligere opbrengsten op hun investeringen te krijgen.

disruption

3. Het lage vertrouwen in financiële instellingen. Het is al weer zeven jaar na de financiële crisis, maar het publiek vertrouwt de sector nog altijd niet. Banken en verzekeraars staan nog te vaak op de voorpagina’s van kranten met zaken die het vertrouwen geen goed doen. In 2013 dacht slechts 22% van de Europese volwassenen met een verzekeringspolis dat financiële dienstverleners hen eerlijk en fair behandelen.

4. Aanhoudende regelgeving en controle. Toezicht blijft en wordt steeds strenger. Op Europees niveau speelt Solvency II in een streven om de stabiliteit van de sector te vergroten. In Polen staat nieuwe wetgeving klaar die de voorwaarden voor banken om verzekeringen te verkopen verheldert, maar ook aanscherpt. In Frankrijk komt er een nieuwe wet aan die consumenten meer ruimte biedt om sneller verzekeringen te beëindigen en makkelijker te switchen naar concurrerende aanbieders. In Engeland is de Financial Conduct Authority nauwgezet aan het onderzoeken hoe vergelijkingssites opereren. In Italië is er een nieuwe wet sinds november 2013 die alle verzekeraars dwingt om consumenten via een veilige site overzichtelijk inzicht te geven in de dekking van hun producten. Het kost verzekeraars in alle landen veel tijd, energie en geld om aan alle verplichtingen te voldoen.

5. Voortgaande technologische veranderingen. Het bezit en gebruik van smartphones heeft veel impact, maar de aandacht gaat nu al weer uit naar het internet of things. Apparaten met een sensor en een internetverbinding zijn nog geen algemeen bezit, maar komen er wel aan en hebben ook impact. Ook verzekeraars zullen de verschillende informatiestromen met elkaar moeten verbinden. En de EU doet ook mee. Vanaf oktober 2015 zullen alle nieuwe auto’s met een gps-ontvanger moeten zijn uitgerust, die via GSM melding maakt van een ongeluk. En als de auto zonder chauffeur gemeengoed wordt – Google is er erg druk mee – dan zullen verzekeraars veel van hun producten en diensten moeten aanpassen.

kanarie

6. Ambitieuze digitale disruptors. Er komen nieuwe partijen aan die digitale technieken zullen gebruiken om snel de verzekeringsmarkt binnen te komen. Ze zullen zich eerst richten op jongere groepen die gevoelig zijn voor technologische vernieuwing, maar de rest volgt. Usage-based insurance komt er aan. Via kastjes in vervoersmiddelen wordt bijgehouden hoe je stuurt en rijdt, en je premie wordt daarvan afhankelijk. In Duitsland (friendsurance.com) en andere landen zijn er sociale netwerken die peer-to-peer-verzekeren makkelijker maken.

Forrester geeft een reeks van mogelijke antwoorden, maar zegt vooral dat verzekeraars moeten experimenteren met digitale ideeën en opties. Innovatielabs kunnen daarbij voor een versnelling van de digitalisering zorgen doordat talenten samen gefocust aan oplossingen werken. In 2013 zijn Allianz, Axa en Zürich elk zo’n innovatielab begonnen. En Axa is daarbij zelfs in Sillicon Valley gaan zitten.
Volgens Forrester moeten alle Europese verzekeraars, van Achmea tot Zürich, nu echt met een digitale agenda komen. Zodat alle digitale contactpunten gebruikt worden om klanten te winnen, te bedienen en te behouden. Verzekeraars vinden dat overigens ook. Slechts een derde van de huidige ceo’s denkt dat hun huidige digitale strategie juist is. En slechts 21% denkt dat de juiste mensen er mee bezig zijn.

Forrester deed voor het rapport onderzoek onder 13.876 Europeanen in Frankrijk, Nederland, Duitsland, Italië, Engeland, Spanje en Zweden.

Reageer op dit artikel