nieuws

Kalo Bagijn van Brand New Day: ‘We blijven het bijtertje in deze markt’

Archief

Brand New Day-oprichter Kalo Bagijn zegt in een interview met am: dat zijn geruchtmakende startcampagne, waarin onder andere concurrent Aegon op de hak werd genomen, niet geleverd heeft wat hij er van had verwacht. Ook meldt hij dat BND in 2015 met ‘online vermogensbeheer voor een breed publiek’ op de markt komt.

Kalo Bagijn van Brand New Day: ‘We blijven het bijtertje in deze markt’

Bagijn vertelt in het interview met am: dat zijn Brand New Day (BND) binnenkort de 100.000e klant binnenhaalt. Dat is een behoorlijke mijlpaal voor ons, zegt hij. Bagijn zegt dat het komt omdat hij zo’n hoge klanttevredenheid scoort. Zijn NPS-score is 25 en dat is bijzonder, want verzekeraars halen zelden een positieve NPS (daarbij wordt gevraagd wie het merk zou aanbevelen aan anderen en worden de critici tegen de fans weggestreept en daar komt een score uit).

Serieuze partij
Op de vraag of hij tevreden is met 100.000, zegt hij: “We zijn een middelgrote speler geworden. Dat maakt ons een serieuze partij. Aan de andere kant en daar zijn we zelf ook wel verbaasd over, zijn er 7 miljoen beleggingsverzekeringen afgesloten door 3,5 miljoen huishoudens en dan zijn 100.000 overgesloten polissen niet heel erg veel. Zeker als je kijkt naar de kwaliteit en de prijs van ons product. Dan had ik toch meer verwacht.”

Lawaai
BND kwam op de markt met veel lawaai. Het trapte tegen de andere verzekeraars aan en zette zich vrij fel af. Op de vraag waarom het al een tijdje stil is rond BND, zegt Bagijn: “Ja, dat is bewust. We hebben een verzekeraar overgenomen die geïntegreerd moest worden. We hebben een ORV geïntroduceerd. Daar waren we druk mee. En wij doen ook weinig aan reclame. Onze strategie is anderhalf jaar geleden gewijzigd. We kopen nu portefeuilles van intermediairs. Zodat we veel dichter op de klant zitten.”

Heb je spijt van die startcampagne?

Bagijn zegt: “Ik heb niet zo snel spijt van de dingen die ik doe, maar ik vraag me wel af of het de juiste communicatiestrategie was. In hoeverre heeft het afzetten tegen verzekeraars bijgedragen aan het overstappen van consumenten? Ik moet in ieder geval constateren dat onze boodschap niet geleid heeft tot een behoorlijke groep overstappers. We zijn onvoldoende in staat geweest om mensen te vertellen dat als je nu niets doet, je over 30 jaar een probleem hebt. We zaten wel op het sentiment, maar dat is blijkbaar onvoldoende geweest.”

Hoe gaat BND groeien?

“We willen in 2015 ook beleggingsproducten aanbieden in een vrije variant. Dat is online vermogensbeheer, maar dan voor een breed publiek. We missen ook nog een AOV en we doen nog niet aan het uitkeren van het pensioen. In de opbouw zijn we goed bezig, met rendementen die over de laatste jaren tussen de 6,5 en 9% gemiddeld per jaar liggen, maar in de uitkeringen zoeken we nog naar de mogelijkheid om dat minder afhankelijk te maken van de beleggingsresultaten. Dan moet je dat combineren met sparen en daar moet je bank voor zijn en dat is complexer. Dat is iets voor de langere termijn.”

Kansen
Bagijn ziet overigens nog wel kansen voor de onafhankelijk adviseur in dit veld. “Ze moeten misschien nog een beetje geduld hebben, maar die markt wordt echt groot voor ze. Consumenten worden zich steeds bewuster dat ze hun financiën zelf moeten regelen en dat financial planning dus een steeds grotere rol gaat spelen”.

Bagijn laat ook weten dat BND “het bijtertje in deze markt wil blijven”.

Het hele interview, inclusief zijn antwoord op de kritiek dat klanten met een garantie slechter af zouden zijn bij hem, staat in am:8 dat vandaag verschijnt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.