nieuws

Consumentenbond en Wakkerpolis verenigen zich tegen Nationale-Nederlanden

Archief

De Consumentenbond en claimbedrijf Wakkerpolis bundelen hun krachten en willen nu samen de belangen van woekerpolisgedupeerden van Nationale-Nederlanden (NN) behartigen. De twee organisaties hebben NN een brief gestuurd met een dringende oproep om de gedupeerde consumenten een hogere vergoeding te geven voor de geleden schade.

Consumentenbond en Wakkerpolis verenigen zich tegen Nationale-Nederlanden

Consumentenbond en Wakkerpolis willen ook dat NN meer doet om te voorkomen dat de schade op lopende polissen blijft stijgen. Als NN geen gehoor geeft aan de oproep, volgen (gezamenlijke ingezette) juridische stappen, dreigen ze.

Onvoldoende
Bart Combee, directeur Consumentenbond: “Nationale-Nederlanden is een van de verzekeraars die een groot aantal woekerpolissen verkocht,maar gedupeerde consumenten nog steeds onvoldoende genoegdoening geeft; ondanks druk van de minister van Financien en toezichthouder AFM. De oproep die de Consumentenbond vorige maand aan alle verzekeraars deed om over te gaan tot een terugroepactie Woekerpolissen, sloeg Nationale-Nederlanden in de wind. Tijd voor vervolgstappen dus.”

Onkosten
De Consumentenbond laat weten dat het geen vergoeding van woekerpolishouders ontvangt maar verhaalt bij veroordeling haar onkosten op de aansprakelijke partij. Beide partijen zeggen dat ze open staan voor samenwerking met andere behartigers van de belangen van consumenten die door een woekerpolis van NN zijn gedupeerd.

Combee: “Dankzij de inzet van diverse claimorganisaties ligt er nu jurisprudentie die van belang kan zijn voor alle consumenten.”

Terugroepactie
De Consumentenbond en Wakkerpolis hebben in hun brief NN nog een keer gevraagd om de terugroepactie te organiseren, waartoe de Consumentenbond vorige maand alle verzekeraars opriep. Combee: “NN moet de waarde van alle woekerpolissen opnieuw berekenen, maar dan tegen redelijke voorwaarden, die de Consumentenbond heeft opgenomen in een speciaal daarvoor ontwikkelde checklist.”

Schade
De Consumentenbond en Wakkerpolis gaan via een eigen methodiek per polis van NN de hoogte van de extra compensatie voor iedere gedupeerde vaststellen. Die methodiek passen ze toe op alle 2.300 polissen van NN-gedupeerden die bij Wakkerpolis zijn aangemeld. NN heeft volgens de twee partijen in totaal circa 500.000 polissen verkocht die in aanmerking komen voor extra compensatie met een totale schade van tenminste 2 miljard euro.

Consumentenbond en Wakkerpolis stellen NN in de brief ook een ultimatum. De twee willen binnen twee weken een oplossing hebben, voor alle woekerpolishouders die zijn aangesloten bij Wakkerpolis.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.