nieuws

‘U hoeft de AFM niet te vrezen’

Archief

Financieel adviseurs die zich vooral bekommeren om de klant, hebben van de AFM niets te vrezen, zo beloofde bestuursvoorzitter Merel van Vroonhoven de aanwezigen vandaag op de am: Verzekeringsbranchedag. De bijzondere band met klanten maakt de dienstverlening van de adviseur uniek, aldus de topvrouw van de toezichthouder. Ze riep adviseurs op om hun ervaringen met de AFM te delen, zodat ook de eigen werkwijze indien nodig kritisch tegen het licht kan worden gehouden. 

‘U hoeft de AFM niet te vrezen’

Keuzes maken is een van de uitdagingen waar het intermediair voor staat. Dat is niet altijd makkelijk, erkende Van Vroonhoven. Ze haalde een voorbeeld aan van een adviseur uit een Gronings dorp. Zij had het kantoor met particuliere klanten van haar vader overgenomen en niet lang daarna ook de zakelijke portefeuille van haar oom. “Omdat het werk haar te veel werd, besloot ze zich te specialiseren in de zakelijke markt.” Haar dorpsgenoten waren vervolgens boos omdat zij niet meer bij haar konden aankloppen voor advies. “Ze zeiden: ‘We zijn kennelijk niet goed genoeg meer voor jou’. De mensen voelden zich in de steek gelaten.” Dat geeft volgens Van Vroonhoven aan hoe vergaand de relatie met de klant kan zijn. Die bijzondere band schept de verplichting ondubbelzinnig te kiezen voor het klantbelang.

Examens
Van Vroonhoven ging ook in op de kritiek die velen hebben op de nieuwe Wft-examens. De AFM wil er met seminars en webinars voor zorgen dat bekend is wat er leeft in de praktijk en dat examens en opleidingen daarop blijven aansluiten. “Ik moedig u aan om vooral actief uw ervaringen te blijven delen. Uw kritiek heeft al geleid tot aanpassingen bij de examens.” Maar de eisen moeten hoog zijn, omdat het adviesvak grote verantwoordelijkheden kent. “En dus is het terecht dat de lat hoog ligt. Die gaat niet omlaag.”

Meedenken
Wie kiest voor het versterken van de positie van de klant, heeft de AFM aan zijn zijde, beloofde Van Vroonhoven. “Dat geldt voor de adviseurs, maar het geldt ook voor de verzekeraars.” De toezichthouder wil meedenken, maar is ook bereid om de eigen werkwijze aan te passen. “Ik geloof dat ons imago bij u niet altijd even geweldig is geweest. Daar willen we verandering in brengen. We willen van u, van de professionals, horen wat er gaande is in de praktijk van alle dag.” En ervaringen met de toezichthouder zijn ook welkom: “Misschien klink ik soms nogal streng, maar u hoeft de AFM niet te vrezen. De medewerkers van de AFM willen u echt met u meedenken als u met nieuwe ideeën komt. Als het maar ideeën zijn waarbij het belang van de klant voorop staat.”
De AFM krijgt geen signalen over een mogelijk algeheel provisieverbod op schadeverzekeringen, aldus Van Vroonhoven. “Ik zie dat nog niet direct gebeuren.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.