nieuws

Tips voor de risico-adviseur: ‘Het draait om interesse voor de klant’

Archief

Op 9 december houdt am: het event Rendabel Risicomanagement voor het MKB. Bedoeld voor adviseurs die werk willen maken van de overgang van tussenpersoon naar risico-adviseur. En verzekeraars die adviseurs willen helpen die omslag te maken. Een paar tips van de sprekers.

Tips voor de risico-adviseur: ‘Het draait om interesse voor de klant’

Lizanne Vroom: “Risicomanagement is niet zaligmakend, het is geen tovermiddel. Je moet in eerste instantie willen pionieren en fanatiek nieuwsgierig zijn naar de klant. Ik werk zelf altijd vanuit het bedrijfsmodel van de klant. De ondernemer herkent zich dan veel beter in het risicoprofiel en ziet heel duidelijk hoe de adviezen en producten van de adviseur waarde toevoegen aan zijn onderneming.”

Jaap Zijlstra: “De band die een adviseur met zijn klant zou moeten hebben is door de jaren heen veranderd. Vroeger leerde je dat je moest matchen met de klant. Nu is het andersom, de klant moet voelen dat jij de juiste businesspartner voor hem bent. Je kunt de klant wel als deskundige aan de hand nemen, maar het moet ook goed voelen voor hem. Het is een beetje een containerbegrip geworden, maar je moet daadwerkelijk de klant voorop stellen. De klant moet terug naar het centrum van ons denken. De adviseur moet leren ziet wat er is en niet wat hij wil dat er is.”

Ewout Strijker: “De rode draad is dat er geen oprechte interesse is in wat het bedrijf doet. Er wordt nog te veel geredeneerd vanuit de polis, maar daar gaat het niet om. Je moet vragen wat een bedrijf doet. Als je vanuit het bedrijfsprofiel een verband legt naar het risicoprofiel, dan weet je waar de bedreigingen liggen. Daar kun je samen met de ondernemer naar kijken en vervolgens bepalen hoe je met de risico’s omgaat.”

Hier staat het hele programma van de dag.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.