nieuws

Promovendum krijgt kritiek op mailing voor zorgpolis

Archief

Promovendum heeft zich de woede van een aantal consumenten op de hals gehaald die ongevraagd per geadresseerde post een zorgpolisaanbieding voor 2015 in hun brievenbus kregen, meldt de Volkskrant vandaag.

Promovendum krijgt kritiek op mailing voor zorgpolis

Hoe komt Promovendum aan mijn adres?’, was de afgelopen dagen een veel gestelde vraag aan de verzekeraar op de sociale media. Een jongen van 11 jaar werd ook benaderd en zijn moeder zegt tegen de Volkskrant: “Ik vind het een schending van onze privacy”. Haar zoon zit nog op de basisschool en valt lastig te kwalificeren als hoogopgeleid.

Promovendum kocht een bestand met 1,4 miljoen adressen bij Cendris, een datamarketingbedrijf en dochteronderneming van Post NL. Cendris beheert het Nationaal Consumentenbestand, waarin miljoenen adressen zijn opgenomen, naast allerlei andere gekoppelde persoonsgegevens, zoals geboortedatum, geslacht en eventuele academische titel.

Hoewel zorgverzekeraars iedereen moeten accepteren, richt Promovendum zich in zijn marketing specifiek op hogeropgeleiden. Het bedrijf wil volgens de krant geen antwoord geven op de vraag hoe zij potentiële klanten selecteerde voor de wervingsactie.

Ook overledenen kregen volgens de Volkskrant een nieuwe polis aangeboden. Een vrouw ontving op haar Amsterdamse adres een polis voor de vorige bewoner, die elf jaar geleden stierf.

“Omdat ik het zo bizar vond, heb ik Promovendum via Twitter een bericht gestuurd. Vervolgens krijg ik drie tweets met nutteloze informatie terug. Geen sorry, geen bedankje voor mijn melding. Zo ga je toch niet met klachten om?”, zegt ze tegen de krant.

Ook Tweedekamerlid voor de PvdA, Mei Li Vos, toont zich op Twitter boos: “Oh ja. ik was zo boos over die reclamebrief van #promovendum dat ik hem ongefrankeerd retour afzender heb gestuurd. Zal ze leren.”

Promovendum laat weten “dat er adressen tussen zaten waar onze brief niet bezorgd had moeten worden. Dat betreuren wij ten zeerste. Individuele gevallen die bij ons gemeld worden, lossen we dan ook altijd persoonlijk op.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.