nieuws

EenVandaag: ‘Reaal fraudeerde bij verkoop woekerpolissen’

Archief

Volgens EenVandaag pleegde Reaal fraude bij de verkoop van beleggingsverzekeringen. Met een gemanipuleerd computerprogramma werd doelbewust een veel hoger rendement voorgespiegeld dan werkelijk kon worden behaald.

EenVandaag: ‘Reaal fraudeerde bij verkoop woekerpolissen’

Dat stelt de Vereniging Woekerpolis.nl op basis van documenten waarover EenVandaag beschikt. De vereniging begint daarom namens haar 75.000 leden een rechtszaak tegen Reaal, dat sinds februari 2013 in handen is van de Nederlandse staat.

De Consumentenbond eist dat verzekeraars schoon schip maken en roept in EenVandaag op tot een grootscheepse ‘terugroepactie’ voor woekerpolissen.

Fraude
Reaal fraudeerde volgens Woekerpolis.nl met fondsrendementen. De vereniging wist de hand te leggen op het offerteprogramma dat de verzekeraar gebruikte, waarin te zien is dat Reaal het rendement kunstmatig verhoogde. Dit gebeurde met beleggingsverzekeringen onder merknamen zoals AXA, Winterthur en Zwitserleven.

Rendement
Reaal manipuleerde, volgens woekerpolis.nl, offertes door rendement uit gunstige jaren mee te laten wegen ten koste van minder gunstige jaren. “Dat is dus fraude”, zegt voorzitter Ab Flipse van de Vereniging Woekerpolis.nl. “Fondsrendementen werden mooier voorgesteld dan ze in werkelijkheid waren. Daarbij werd ook nog eens een verkeerde rekenmethode toegepast. De bedragen die in het vooruitzicht werden gesteld, waren bijna twee keer zo hoog dan wat in werkelijkheid mogelijk was.”

Flipse twitterde vanochtend al dat het een historische dag voor verzekeraars zou worden. En: “Vandaag start nieuw offensief (tangbeweging).”

Derde
Reaal is de derde verzekeraar die door Flipse’s vereniging is gedagvaard. Er lopen al procedures tegen Nationale-Nederlanden en Aegon. Andere grote verzekeraars kunnen binnenkort ook een dagvaarding tegemoet zien, laat hij weten.

Reaal
Reaal zegt in een reactie dat het de ontvangst van de dagvaarding bevestigt. “Deze gaan wij uiteraard grondig bestuderen. Wij herkennen ons niet in het beeld dat de vereniging vandaag oproept”.

Reactie
De Consumentenbond is ook om een reactie gevraagd en vindt dat verzekeraars voor eens en voor altijd schoon schip moeten maken en roept hen in het programma op tot een grootschalige terugroepactie, vergelijkbaar met die van auto’s die mankementen vertonen.

Recall
“Als er gebreken zijn neemt de auto-industrie zelf het initiatief tot een recall”, aldus directeur Bart Combée van de Consumentenbond in EenVandaag. “Dit is zo’n soort recall. De verzekeraars hebben de problemen geschapen, dus ze moeten ze ook zelf oplossen.”

Ultimatum
De bond stelt 18 grote verzekeraars een ultimatum van een maand om op een herstelvoorstel te reageren. Blijft die reactie uit dan gaat de Consumentenbond bij kabinet en Tweede Kamer aandringen op ingrijpen, zo meldt Combée.

Het Verbond van Verzekeraars verwijst in een reactie naar de Wabeke-norm. “Als klanten zich niet kunnen vinden in de geboden compensatieregeling, dan kunnen zij zich wenden tot onafhankelijke instanties zoals Kifid en de rechter.
Ook na compensatie van kosten zullen beleggingsverzekeringen niet altijd opleveren wat de klanten oorspronkelijk beoogden vanwege tegenvallende beleggingsopbrengsten. Deze beleggingsresultaten lenen zich niet voor compensatie. Verzekeraars zetten zich er maximaal voor in om met deze klanten in gesprek te komen over de vraag of zij hun verzekering zodanig willen aanpassen dat de oorspronkelijke doelen zoveel mogelijk kunnen worden gerealiseerd”.

De uitzending van EenVandaag is vanavond (dinsdag) om 18.15 uur op NPO 1.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.