nieuws

Axa en Allianz in 100 Best Global Brands

Archief

Vandaag werd de Interbrand lijst van sterkste merken bekend. Er staan ook twee verzekeringsmerken in de 100 Best Global Brands. Maar dat zijn geen Nederlandse verzekeringsmerken.

Axa en Allianz in 100 Best Global Brands

In de lijst van 100 sterkste wereldwijde merken staan twee verzekeringsmerken: Axa op 53 (vorig jaar nog plek 59) en Allianz op plek 55 (vorig jaar op 63). Patrick Stal van Interbrand Nederland legt vooral de nadruk op wat Allianz heeft gedaan.

Relevanter
Stal: “Allianz heeft in 2013 geïnvesteerd in het vinden van een nieuwe merkstrategie. Met een nieuwe merkpropositie: ‘Enabling people to move on and up’ weet het merk zich nu duidelijk aanweziger en relevanter te positioneren. Wellicht de grootste invloed van deze activiteiten is dat het voor interne medewerkers duidelijker wordt waar het merk voor staat, en dit gaat in de toekomst sterker onderscheidend gedrag stimuleren.”
Hij vervolgt: “Bij Allianz heeft het hoogste management zich herhaaldelijk uitgelaten over het belang van het merk voor de organisatie. Ook dit zorgt ervoor dat het merk intern als prioriteit wordt gezien.”

Stal vindt Allianz een consistent merk. “In blauw geankerd heeft het merk gekozen om communicatie wereldwijd consistent aan te vliegen, om doelgroepen wereldwijd consistent te benaderen. Dit versterkt vooral de internationale aanwezigheid en consistentie van het merk.”

Strategisch bezit
Net als Allianz heeft, volgens Stal, ook Axa er voor gekozen om het merk als een strategisch bezit van de organisatie te beschouwen. “Beiden investeren sterk in de strategie achter het merk en om ervoor te zorgen dat het merk initieel onder medewerkers kristal helder is. Dat zij hun gedrag door het merk laten leiden.”

Axa is volgens de merken-analist bijzonder sterk in de responsiviteit van zijn merk. Er wordt veel tijd en energie besteed aan innovatie. “Dit is onder andere zichtbaar in de Axa Seed Factory, het Axa Lab, de Hello tomorrow Challenge, en de manier waarop het merk digitaal en Big Data omarmt (bijvoorbeeld door de sponsoring van de BigData leerstoel bij HEC in Parijs).”

Bovenaan
Op de ranglijst van meest waardevolle merken staan overigens de bekende grootmachten bovenaan: Apple op 1 en Google op 2. De totale merkwaarde van ’s werelds 100 meest waardevolle merken is voor het eerst meer dan $1,6 biljoen. De merken Apple en Google zijn als eerste meer dan $100 miljard waard. Facebook is de grootste stijger ooit met een groei in merkwaarde van 86%.

Nieuw Tijdperk
Patrick Stal: “Een nieuw tijdperk is aangebroken, waarin merkmanagement in toenemende mate gaat om het creëren van persoonlijke ervaringen door merken: ‘The age of you’. Het gaat om merken en ervaringen die rondom personen gebouwd worden en niet langer om hoe personen zich aanpassen aan een merk. We zijn niet langer op zoek naar merken met als primair doel om er ons mee te kunnen identificeren, zoals in de jaren tachtig en negentig, waarbij het vooral draaide om de zichtbaarheid van het logo en campagnes, of sterk merkgedreven ervaringen zoals in de afgelopen 10 jaar. De consument wil vandaag de dag juist ervaren welk merk zich aanpast aan ons en aansluit bij onze eigen ideeën en omgevingen. Coca-Cola met de gepersonaliseerde etiketten is een mooi eerste voorbeeld van het huidige tijdperk waarin doelgroepen een merk niet langer kiezen om wat het doet, maar om wat het voor hen doet en waarom.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.