nieuws

‘Verzekeraars moeten veranderen’

Archief

Het Verbond van Verzekeraars organiseerde een event met Thuiswinkel.org, Gfk en Google. Tijdens deze bijeenkomst wilde men een antwoord formuleren op de veranderende tijden. Zo zal volgens Google 71% van de consumenten zal in 2020 zijn verzekering online afsluiten.

‘Verzekeraars moeten veranderen’

Ook verzekeraars kunnen niet stil blijven zitten in deze veranderende tijden. Daarom organiseerde het Verbond van Verzekeraars een bijeenkomst, in samenwerking met Thuiswinkel.org, onderzoeksbureau Gfk en Google. De bijeenkomst past in het programma VerzekeraarsVersterken, waarmee het Verbond de bedrijfseconomische positie van de verzekeringssector wil versterken.

Jorij Abraham van Thuiswinkel.org liet zien dat verzekeraars echt rekening moeten houden met de digitalisering: 71% van de consumenten zal in 2020 zijn verzekering online afsluiten, nu is dat nog 57%. Bovendien krijgt de consument volgens Abraham steeds meer macht: “Ze kunnen een product maken of breken. Ze weten er veel over, worden mondiger en willen snel kunnen switchen.”
Eric Landwaart van Gfk onderschrijft dat: “De switchmarkt gaat toenemen. Nieuwe toetreders zullen hiervan profiteren. Wil je de consument behouden, dan moet je optimaal inspelen op het online spel van de klant. Snelheid, flexibiliteit en een hoge klanttevredenheid zijn uiterst belangrijk.”

Technologie
Naast gedrag, lijkt ook technologie steeds belangrijker te worden. De snelheid van de innovatie en adoptie van technologie zal exponentieel stijgen. Abraham: “De ervaring van de klant moet dan ook voorop staan, dat is het belangrijkst. Hiervoor zijn nieuwe business modellen nodig. Neem soms een risico, anders blijf je wellicht achter.”

Visie van Google
Dit sluit aan bij de visie van Google, vertegenwoordigd door Maarten Hoogendoorn. Hij zei: “Innovate or die”. Technologie wordt volgens hem de drijvende kracht achter het toekomstige consumentengedrag. Maar wat moet je daarmee als verzekeraar?
Hoogendoorn geeft daarover een helder advies: “Creëer waarde voor de consument waardoor deze persoonlijke data wil delen. Maak de waarde voor de consument transparant, en gebruik de verkregen data om de klantervaring te verbeteren.”

Sneller
Volgens het Verbond zijn de aanwezigen het er over eens: om de veranderingen bij te kunnen benen, moet er sneller gereageerd worden op de ontwikkelingen. Dat lijkt tegelijk de grootste uitdaging: “Het zit verzekeraars niet in de genen om te veranderen”, wordt in de zaal gezegd.
De verzekeraars zijn het er wel over eens dat er minder geaarzeld moet worden en een portie lef noodzakelijk is, waardoor er meer initiatieven moeten ontstaan. Daarvoor is een cultuuromslag nodig: alle lagen en medewerkers in het bedrijf moeten innoveren en meedenken. De ‘verzekeraarsgenen’ moeten dus op de schop volgens de aanwezigen.

Reageer op dit artikel