nieuws

Zes vragen aan Lard Friese van NN

Archief

Vanmorgen presenteerde hij samen met CFO Delfin Rueda, trots de halfjaarcijfers van NN. Het was de eerste keer voor de net aan de beurs genoteerde verzekeraar (ING heeft nog 68,1% van de aandelen, maar NN staat nu echt op eigen benen). Lard Friese toonde zich tevreden over de resultaten. De kosten dalen, met name in Nederland. Zes vragen aan de topman. Onder andere over cost cutting en toch meer service verlenen.

Zes vragen aan Lard Friese van NN

1. Jullie hebben een programma lopen waarin jullie in drie jaar 200 miljoen euro in Nederland willen bezuinigen. Er is nu al in zes maanden 75 miljoen gehaald, waarvan 50 miljoen op het hoofdkantoor, 23 miljoen in schade en 2 miljoen in leven. Hoe doe je dat?

Lard Friese: “Er zijn vele dingen gebeurd. Vooral het schadebedrijf en de holding hebben aan deze forse kostenreductie bijgedragen. Het is het resultaat van vele programma’s die in enkele gevallen al langer lopen. De verhuizing van het hoofdkantoor van Amsterdam naar Den Haag is er een van. Betere en goedkopere technologie is ook belangrijk. Processen kunnen efficiënter. Leven draagt er nog iets minder aan bij, maar dat komt doordat de winst daar pas tegen het eind van de looptijd van het programma komt. Het gaat daar om oude systemen die vervangen worden door nieuwe. Dat vraagt iets meer tijd. Leven is een complexe zaak. Maar in Nederland is er nog ruimte om kosten te snijden op dit gebied. We moeten ook, omdat die levenmarkt onder druk staat.”

2. Maar als er zo hard gesneden wordt in de backoffice, in de managementlagen en in de systemen, dan moet de buitenwereld daar toch ook iets van merken? Je kunt dat toch niet ongestraft doen?

“We worden competitiever. Je moet goed kunnen concurreren, zeker in een markt die zo lastig is als de levenmarkt. Kostenreductie moet je doorzetten. Dat geeft de mogelijkheid om winstgevend te blijven en dat is beter voor iedereen. Het is goed voor de klant en de adviseurs, omdat ze meer competitie krijgen in de markt. En het levert uiteindelijk ook meer innovatie op. Dat is voor klanten beter. En adviseurs vinden het ook prettig als de processen bij ons beter lopen.”

3. Dus de klant en het intermediair merken er niets van?

“Ze gaan zelfs een verbetering merken. De efficiency die we nastreven gaat echt gepaard met verhoging van de klanttevredenheid. Als jij verkeerde brieven krijgt dan kost me dat vreselijk veel geld om het te herstellen. Als je het in een keer goed krijgt, dan levert dat grotere klanttevredenheid op en minder kosten. Processen zijn erg belangrijk en als die beter lopen hebben we er allemaal profijt van. Zeker als de klant via internet veel meer zelf kan doen. De klant heeft grip, is blij en wij zijn veel kosten efficiënter.”

4. Hoe kijk je terug op de beursgang en had er iets beter gekund?

“Het was echt heel hectisch. Het was ook een heel grote beursgang. Het effect op de identiteit van het bedrijf is ook enorm. Het was voor alle 12.000 medewerkers erg belangrijk. Het momentum is er nu. We zijn er weer! We’re back! Ik voel dat overal. Ik wil me niet op de borst slaan, maar ik denk dat het een redelijk geslaagde beursgang is geworden.”

5. Het woekerpolisdossier speelde uiteindelijk toch een geringere rol in de beursgang dan iedereen verwachtte.

“Het blijft natuurlijk een dossier dat voor de industrie vervelend is en voor ons ook. We houden er niet van als klanten ontevreden zijn over de producten die ze bij ons gekocht hebben. We hebben ook een hele set aan maatregelen om die klanten te helpen. En daar focussen we ook op. Ik heb al eerder gezegd dat als we met die individuele klanten in gesprek gaan over hun specifieke issues, dan hebben we ook voldoende mogelijkheden om die klant een op een te helpen.”

6. Nederland is een lastige markt voor jullie. Verzadigd en alleen met snijden boek je daar nog een aardig resultaat. De groei ligt elders. Moet je als je carrière wilt maken bij NN niet weg uit Nederland?

“Nee, dat is niet waar. Kosten naar beneden brengen gaat gepaard met verbeteringen in de processen. En dat is een leuke klus. Het is niet makkelijk, maar je kunt er echt carrière in maken. Nederland is geen groeimarkt zoals Turkije, maar we moeten hier echt op zoek naar niches van groei en die zijn er ook. Heel concreet in de pensioenmarkt. En in de defined contribution markt en in de retailmarkt voor schade. Het is echt gewoon hartstikke leuk om hier te werken.”

Reageer op dit artikel