nieuws

Verdachte Gerd M. in oud interview AM: ‘Profit isn’t everything: it’s the only thing’

Archief

Vanochtend werd via het FD bekend dat HDI-Gerling de voormalige bestuurders Gerd en Marco M. wil vervolgen voor onder andere diefstal. Gerd M. toonde zich eerder in interviews met am: een bestuurder met opmerkelijke uitspraken. Een korte bloemlezing.

Verdachte Gerd M. in oud interview AM: ‘Profit isn’t everything: it’s the only thing’

Het meest spraakmakende interview met Gerd M. vond plaats in 2004, in nummer 19 van AM.

Over zijn start: “Ik heb toen tegen de directie gezegd: geef me 24 maanden de tijd om er iets van te maken. Lukt dat niet, dan kappen we ermee.” M. had daarvoor bij onder meer Gerling en Allianz gewerkt, na zijn studie verzekeringseconomie in Keulen. “Ik heb vroegtijdig mijn liefde voor de industrieverzekeringen ontdekt.”

Over vakmanschap: “Deze tak van sport kun je alleen maar uitoefenen met goed vakmanschap. De juiste man op de juiste plek.” Alleen met vakmensen kun je winst behalen, stelt M., die een groot liefhebber is van spreekwoorden en gezegdes. Hij lardeert zijn betoog met Engelse oneliners als ‘profit isn’t everything: it’s the only thing’ en ‘good is not enough if better is possible’.

Over bedrijfscultuur: “Mensen maken een bedrijf.” Werknemers moeten bij M. minimaal drie eigenschappen hebben: vertrouwen, inzet en vakmanschap. “Die drie heb je nodig. Vertrouwen is bijvoorbeeld geen éénrichtingsverkeer. Dat is net als met de liefde: het is niet alleen de werkgever die de werknemer moet vertrouwen, maar ook andersom. Je hebt geen goede en slechte bedrijven. Je hebt goede en slechte mensen.”

Over de grote onzekerheden in de industriële verzekeringsmarkt: “We zijn onderdeel van de markt. Die cyclus is er nu eenmaal. Het houdt ons van de straat. En je moet als verzekeraar niet huilen als je moet betalen. Daar zijn we voor. Ja toch?”

Over de groei van de onderneming: “Wij waren Mickey Mouse, maar we hebben onze plek inmiddels wel veroverd. In 1987 werden we door de markt nog ‘Hangover’ genoemd, omdat we zo slecht draaiden. Daar kan ik nu om lachen, maar toen niet. Bijna was het met de Hangover gebeurd, maar doordat we gewoon ons vak hebben gedaan, zijn we nu thuis in de top van de industriële verzekeringswereld. Anderen hebben ons blijkbaar die kans gegeven.”

Over zijn ambities: “We zijn blij met waar we nu staan. Doordat wij altijd relatief klein zijn gebleven, hebben we directe lijnen. Als directie hebben wij de mogelijkheid om naar ons personeel te luisteren.” Het menselijke aspect is belangrijk bij HDI. “Er moet gebuffeld worden, maar je moet ook lol hebben om simpele dingen. Werken drukt zich niet alleen in cijfers uit.”

Uit AM 24 uit 2005, een verslag van Gerd M’s afscheidspartij in Huis ter Duin in Noordwijk.

Toen hem door gastvrouw Karin Bruers werd gevraagd of hij zo’n grote opkomst had verwacht, antwoordde M. ad rem met “natuurlijk”. Om daar prompt aan toe te voegen: “Ze willen namelijk zeker weten dat ik wegga.”

Uit AM 20 uit 1997: In het Beurs-World Trade Center in Rotterdam mocht bestuursvoorzitter Gerd M. van Hannover het nieuwe logo onthullen voor circa zeshonderd relaties.

Het logo moet de corporate-identity van de gehele HDI-Groep wereldwijd illustreren, lichtte M. bij die gelegenheid toe. Hij kon evenwel een gevoel van nostalgie niet verhelen. Verwijzend naar de twee Nederlandse vlaggetjes op het oude bedrijfslogo zei M.: “Het is doodzonde van die vleugeltjes. Ik was daar apetrots op.”

Reageer op dit artikel