nieuws

Uitbreiding Panama Kanaal stelt verzekeraars voor uitdaging

Archief

Allianz waarschuwt in een rapport voor het toenemende verkeer en de grotere schepen die door het Panama Kanaal gaan. De totale waarde van de verzekerde lading wordt zo opgedreven naar meer dan $ 1 miljard per dag, aldus de maritieme tak van de verzekeraar.

Uitbreiding Panama Kanaal stelt verzekeraars voor uitdaging

Nu het Panama Kanaal zich voorbereidt op het vieren van haar 100-jarig bestaan, waarschuwen verzekeraars voor de toenemende risico’s die voortvloeien uit plannen het laadvermogen van de schepen die dagelijks één van ’s werelds belangrijkste waterwegen passeren te verdubbelen.

In een nieuw verschenen rapport (pdf) stelt maritiem verzekeraar Allianz Global Corporate & Speciality (AGCS) dat de totale waarde van verzekerde goederen die door de kanaalzone vervoerd worden zou kunnen toenemen tot meer dan $ 1 miljard per dag.

Dit als gevolg van de afronding van het “Third set of Locks Project”, een project waarbij een aantal nieuwe sluizen wordt aangelegd en een derde vaargeul wordt gecreëerd waardoor grotere schepen het kanaal kunnen passeren.

Nieuwe sluizen
Jaarlijks navigeren meer dan 12.000 zeeschepen door het kanaal. Dat aantal zal beduidend toenemen als gevolg van de verwachte opening van de nieuwe sluizen in 2015. Voorspellingen wijzen uit dat de uitbreiding het mogelijk maakt dat ongeveer 4.750 extra schepen per jaar van het kanaal gebruik kunnen maken.

Verwacht wordt dat een aanzienlijk aantal van deze schepen een new-Panamax class container schip zal zijn. Met een laadvermogen dat drie keer groter is dan de grootste schepen die momenteel door het kanaal kunnen varen.

AGCS experts warschuwen voor het toenemende verkeer en de grotere schepen die – naast de reeds bestaande risico’s – een mogelijke bedreiging vormen voor de verbeterde schadestatistieken van de laatste tien jaar.

Vier voetbalvelden
Kapitein Rahul Khanna, AGCS’s Global Head of Marine Risk Consulting, verklaart de impact van de uitbreiding op het potentiële risicomanagement als volgt: “Grotere schepen betekenen grotere risico’s. Wanneer een dergelijk schip met een enorme lading betrokken raakt bij een serieus ongeval kan het in potentie leiden tot aanzienlijke schade en grote opstoppingen. Voorbeeld van zo’n schip is een volgeladen new-Panamax container schip dat zo lang is als vier voetbalvelden, tot een hoogte kan reiken van 49 meter en een lading kan hebben met een verzekerde waarde van $ 250 miljoen.”

Daarnaast staat een aantal Amerikaanse havens en terminals rond de Oostkust en de Golfkust bloot aan het gevaar van orkanen. Grotere schepen met meer volume zullen over het algemeen langer in deze havens aanmeren en lopen daardoor meer risico.

Veiligheid
Overigens blijkt uit analyses van AGCS dat de regio van het Panama Kanaal al met al beschikt over een gestaag verbeterd trackrecord op het gebied van veiligheid de afgelopen jaren. Zo kan het aantal van 30 scheepsongevallen in de laatste tien jaar, waarvan slechts twee ‘total losses’, relatief bescheiden worden genoemd.

Deze ongevallen ratio van ongeveer 1 op de 4.000 steekt gunstig af bij andere grote waterwegen zoals het Suez Kanaal (1 op 1.100) en het Kiel Kanaal (1 op 830).

Reageer op dit artikel