nieuws

Jos Baeten: ‘We worden niet afgeleid door de eventuele koop van Reaal’

Archief

Vanochtend presenteerde bestuursvoorzitter Jos Baeten van ASR de cijfers over de eerste helft van 2014. We stelden hem na afloop nog een aantal dringende vragen. Onder andere of hij al droomt van Zwitserleven en Reaal als onderdeel van zijn ASR.

Jos Baeten: ‘We worden niet afgeleid door de eventuele koop van Reaal’

Bent U tevreden met de resultaten over de eerste zes maanden van dit jaar?

“Ik ben tevreden over het hele plaatje. In een best lastige markt hebben we volgens mij een mooie degelijke winst geboekt. En in ons kernbedrijf, het schadebedrijf, hebben we de winst op peil weten te houden, ondanks dat de omzet slechts met 0,3% steeg. Ik vind dat we daar trots op mogen zijn.”

Wat bedoelt u met een ‘lastige markt’?

“De levenmarkt krimpt, maar daar zijn we inmiddels aan gewend. Het betekent wel dat je je bedrijfsvoering voortdurend moet aanpassen. De concurrentie is enorm en dan moet je in de gaten houden of je er aan het eind van de dag nog iets aan over houdt. Je kunt de premies ook te laag maken. In dat concurrentiespel moet je ook uitkijken dat je de balans vindt tussen nieuwe business binnenhalen en een gezond rendement maken. Velen komen uit de tijd dat we gewend waren aan een continue groeiende markt, dat is ook wel over. Dat maakt het lastig in een dalende markt. We zien nu weer lichtpuntjes en dat is goed.”

Wat had er beter gekund?

“Hmmm…je kijkt altijd naar verdere verbeteringen, maar als je naar het totale plaatje kijkt, zijn we tevreden. Dus ik kan niets zeggen. We hebben grote stappen gezet. De cijfers zijn goed. Zeker als je ze vergelijkt met wat ik verder in de markt heb gezien.”

Wat is de doelstelling voor de tweede helft van 2014?

“We blijven ademhalen. We geven geen concrete financiële targets af voor de tweede helft van het jaar, maar onze verwachting is dat we presteren in de lijn van het eerste halve jaar. Als er geen gekke dingen gebeuren…”

ASR Logo nieuw 2013

Kost de mogelijke overname van Reaal u niet erg veel tijd? Leidt het met andere woorden niet af?

“De minister heeft aangegeven dat hij ons een kans wil geven. We moeten het besluit nog nemen of we uiteindelijk ook een bod uitbrengen. We willen eerst in de boeken van Reaal kunnen kijken. En wij zijn natuurlijk op dit moment in gesprek met mogelijke investeerders in ASR. En dat gaat prima.”

Hoe lang gaat het nog duren?

“Als ik goed geïnformeerd ben dan heeft de minister gezegd dat het proces in de zomer start en dat tegen het eind van het jaar er duidelijkheid moet zijn. Langs die lijn werken wij ook.”

En die externe financiers, CVC werd al genoemd, heeft u echt nodig?

“Als zo’n combinatie tot stand zou komen wil je goed gekapitaliseerd zijn. En dan helpt het als je extern kapitaal kunt aantrekken. We zijn nu goed op orde, maar dat willen we ook blijven. Het is voor ASR ook een eerste stap naar privaat eigendom.”

Maar het moet de organisatie toch wel erg bezighouden? Tal van managers moeten zich toch afvragen wat het voor hen bijvoorbeeld betekent als een merk als Zwitserleven er bij komt…

“Het leidt niet af. Dat is ook continue de boodschap die ik uitstuur. Een héél klein groepje mensen, met de voltallige raad van bestuur, houdt zich met Reaal bezig en de rest is gewoon lekker bezig om intermediair en klanten te helpen. We slagen daar ook in.”

Ik hoor van alle verzekeraars vooral één boodschap: kosten, kosten, kosten. En daarnaast willen ze zorgen dat de klantbeleving omhoog gaat. Kan dat eigenlijk wel?

“Dat is een goed punt. Het is evident dat wij ons werk tegen lagere kosten moeten doen. Anders kun je niet concurreren. Lagere kosten en hogere service gaan echter wel samen. Door zaken slimmer te doen. Meestal gaat dat goed, en soms ben je ontevreden. Door onze mensen veel eigen verantwoordelijkheid te geven zijn we al efficiënter bezig. Wij proberen het bedrijf eenvoudig te maken. Veel kosten zitten in complexiteit. Het aantal producten proberen we echt te verminderen. Schade heeft één helder pakket. Als het eenvoudiger wordt dan kun je klanten ook veel beter bedienen.”

kosten

Ik telde in de eerste helft van 2014 159 medewerkers minder. Bent u op orde of volgen er nog meer?

“We hebben nooit streefgetallen gegeven. Al onze leidinggevenden kijken iedere dag opnieuw of het beter of slimmer kan. Als je onze cijfers over de laatste vijf jaar er bij pakt, dan zie je dat we elk jaar 4 tot 5% minder kosten hebben. En dat is volgens mij de manier om het te doen. We zitten dus op koers.”

Schade doet het goed. Hoe komt dat?

“Als branche zijn we de laatste jaren wat doorgeslagen naar alles verzekeren en alles dekken. Daarmee zijn we een soort pinautomaat geworden. Ik denk dat we terug moeten naar de kern. Wat is ons bestaansrecht? We moeten dat verzekeren wat mensen niet zelf kunnen dragen. Innovatie in schade is: kijken wat je echt moet verzekeren en welke premie hoort daarbij? Dat is onze kern en maakt het advies van de intermediair ook weer wat spannender. Het is ook niet meer betaalbaar om alles te verzekeren.”

Heeft de verhoging van de assurantiebelasting nu echt effect gehad? In de zin dat mensen minder verzekeringen afnamen?

“Het was voor klanten vervelend. Maar voor de concurrentie maakte het niets uit. Wij hebben geen effecten gezien.”

Minister Dijsselbloem wil nu echt dat het gehele toezicht voor rekening van de financiële wereld komt. Dat vindt u vast een slecht idee.

“Het is lastig uit te leggen dat de sector alle toezichtskosten betaalt. Je creëert niet het beeld van onafhankelijk toezicht. Het model dat we hadden was veel beter. Maar ik begrijp dat de minister moet bezuinigen. De sector kan moeilijk verkroppen dat het rekeningen moet betalen waar het geen enkele invloed op heeft. Iedereen doet meer met minder geld en dan is dit niet prettig. Voor een sector die veel kritiek uit de samenleving kreeg, is stevig toezicht goed. Maar er moet een betere balans komen tussen de toenemende toezichtskosten en wat er momenteel gaande is in de sector.”

Zie hier de eerdere gesprekken met de bestuursvoorzitters van Delta Lloyd, NN en Achmea naar aanleiding van hun halfjaarcijfers.

Reageer op dit artikel