nieuws

Allianz sponsort de Nuna Solarrace en legt uit waarom

Archief

Op een nat en winderig ANWB Test en Trainingscentrum in Lelystad presenteerde gistermiddag het Nuon Solar Team de Zuid-Afrikaanse editie van de Nuna7 zonneauto. Het team rijdt eind september met deze Nuna7S de Sasol Solar Challenge in Zuid-Afrika. De zonnewagen, die vorig jaar won in de World Solar Challenge in Australië, wordt gesponsord door Allianz. Waarom eigenlijk?

Allianz sponsort de Nuna Solarrace en legt uit waarom

We vroegen het aan de directeur fleet business van Allianz, Steven Plug, die de honneurs voor de verzekeraar waarnam in Lelystad. Hij zegt: “We doen dit jaar voor het eerst mee als sponsor. Nee, ik mag niet zeggen hoeveel geld we er in stoppen, maar het is zeker minder dan een miljoen.”

Allianz sponsort internationaal de Formule1. Zo is de veiligheidsauto in de F1 van Allianz. En in Duitsland is er een Allianz Centrum voor Techniek dat veel onderzoek doet naar mobiliteitstechniek. Hoe komen we verder met minder brandstof? En hoe zorgen we dat mobiliteit veilig blijft? Plug legt in de verbintenis met het solar project vooral daar de nadruk op. Het team van de TU Delft mag rekenen op de hulp van de deskundigen in Duitsland, zegt hij. Allianz Nederland heeft in ieder geval voor een jaar getekend.

Blijft de vraag waarom Allianz meedoet?
Plug: “Wij staan erg voor veiligheid en duurzaamheid. Het innovatieve karakter spreekt ons aan. Mensen blijven mobiel, maar we moeten als we nog langer van deze planeet willen genieten, dat wel verstandig doen. En we zijn met onze 10% marktaandeel in Nederlandse autoverzekeringen, inclusief volmachten, best een grote speler.”

En wat is de doelstelling? Wat wil Allianz bereiken?
“We zijn erg blij als ze winnen, maar als ze bij de top3 in Zuid-Afrika eindigen is het ook prima. Het is een geweldig stuk techniek dat daar rijdt met minder luchtweerstand dan een gewone buitenspiegel. Het is toch geweldig dat daar de naam van Allianz boven staat? Als enige verzekeraar.”

Waarom hebben jullie het merk Allsecur niet gebruikt? Dat is veel bekender dan Allianz in Nederland.
“Ja, dat klopt, maar we willen het merk Allianz juist wat meer laden. We willen laten zien dat Allianz een internationaal bedrijf is met veel know how.”

Wat merkt de klant op straat er van?
“Dat levert niet direct iets op, maar er worden momenteel grote stappen gemaakt in accutechniek. De BMW i3 rijdt al op een accu 120 kilometer. Dat is al flink meer dan de accu in mijn Mitsubishi Outlander. Tesla zit al op meer dan 300 kilometer. De ervaringen die hier worden opgedaan met het Solar Project hebben nut voor die ontwikkeling. Wij stimuleren het ook om die range anxiety wat te verminderen. In ons verzekeringsproduct zit een clausule dat als je onverhoopt ergens komt te staan met een lege accu, dat je ons dan kan bellen en dan helpen we je verder.”

Hebben bestuurders van elektrische auto’s ook minder schade?
“We denken het wel, maar we kunnen het nog niet staven met cijfers. In Nederland rijden nu 35.000 hybride en elektrische auto’s. Verdeeld over alle verzekeraars levert dat nog te weinig data op waar we iets mee kunnen.”

Ga je zelf naar Zuid-Afrika?
Lachend: “Ik wil wel, maar ben nog in onderhandeling met mijn baas.”

De Zuid-Afrikaanse zonne-race start op 27 september 2014 in Pretoria en eindigt na acht dagen racen in Kaapstad. Bijzonder is dat het vermogen van de motor is vergroot om goed te kunnen rijden in het bergachtige terrein van Zuid-Afrika.

Reageer op dit artikel