nieuws

Marco Keim van Aegon: ‘We denken soms dat we duidelijk zijn’

Archief

DNB en de AFM hebben in de afgelopen periode het verandervermogen bij vijf verzekeraars en banken in kaart gebracht. Drie vertellen op de site van de AFM over hun ervaringen en wat er beter kan. Marco Keim van Aegon is een van hen.

Marco Keim van Aegon: ‘We denken soms dat we duidelijk zijn’

Keim: “Verandervermogen is voor ons een belangrijk thema, waarvoor we veel aandacht hebben. Toch heb je in je aanpak altijd wel blinde vlekken. We stellen ons daarom kwetsbaar op en zijn blij met iedere tip waarmee we onze organisatie verder kunnen verbeteren. Wij hebben hiervan geleerd, maar door de dialoog kregen de toezichthouders ook inzicht. Bijvoorbeeld wat regelgeving soms betekent in de praktijk én hoe lastig het is om alles tegelijkertijd te doen.”

Lessen
Keim: “Een belangrijke uitkomst is dat we onze communicatie over onze strategie nog kunnen verbeteren. Wie zijn we? Wat doen we? Waarom doen we wat we doen? De onderzoekers hebben in alle lagen van ons bedrijf gesprekken gevoerd. Hier kwam uit dat hoe “dieper” zij in de organisatie kwamen, des te minder medewerkers deze vragen goed konden beantwoorden. We denken soms dat we duidelijk zijn, terwijl we dit niet altijd zijn. Veranderingen werken pas, als medewerkers deze begrijpen en hier achter staan.”

Het gevolg
Keim: “We waren en blijven intensief met verandervermogen bezig en nemen de uitkomsten daarbij mee. Er zijn duizend kleine veranderingen nodig voor die grote verandering. Dit gaat niet in één keer. Iedereen in de organisatie moet mee. Vergelijk het maar met een grote zware loden bal. Met een paar mensen krijg je hem niet aan het rollen, maar wel als iedereen mee duwt.”

De AFM en DNB zullen de komende periode doorgaan met meer onderzoeken om het verandervermogen bij financiële instellingen te stimuleren.

Reageer op dit artikel