nieuws

Onderzoek naar vertrouwen in verzekeraars: de top 16

Archief

Tot een aantal jaren terug was vertrouwen in de financiële sector eigenlijk helemaal geen issue. Nu is daar flink de klad in gekomen. De Zaak van Vertrouwen, een initiatief van Stephan Fellinger en Joost Schrage, in samenwerking met marktonderzoeksbureau Multiscope, zijn een onderzoek gestart naar het vertrouwen in verzekeraars. En dat leidt tot een top16 van verzekeraars. AM bericht daar deze week exclusief over.

Onderzoek naar vertrouwen in verzekeraars: de top 16

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: uit het onderzoek blijkt dat de Vertrouwensindex voor Verzekeraars 55 is. Aangezien de algemeen Nederlandse Vertrouwensindex op 100 is gesteld, ligt het vertrouwen in verzekeraars in Nederland aanzienlijk lager dan gemiddeld.

Een aantal verzekeraars heeft een hogere vertrouwensindex dan gemiddeld in de branche (dus boven de 55), maar blijft nog altijd ruim onder de algemene Vertrouwensindex van 100. Univé, Interpolis, Centraal Beheer, FBTO, Ohra, Nationale Nederlanden en Delta Lloyd scoren hoger dan het gemiddelde. Univé heeft de hoogste vertrouwensindex (91). Deze verzekeraars doen het relatief goed, maar blijven nog altijd onder de Nederlandse Vertrouwensindex (100).

Opvallend is dat nieuwe spelers als Inshared, Ditzo en Brand New Day moeite hebben om het vertrouwen van de Nederlander te winnen. Zij scoren laag, waarbij opvalt dat Brand New Day zelfs een negatieve vertrouwensindex van -7 heeft. Dat betekent dat er meer mensen zijn die geen vertrouwen hebben in Brand New Day, dan mensen die dat wél hebben.

De top 5 van de Vertrouwensindex

1.Univé 91
2.Interpolis 76
2.Centraal Beheer 76
4.FBTO 69
5.Ohra 64

Vertrouwensindex medewerkers
Naast het vertrouwen in de verzekeringsmerken, is ook onderzocht in hoeverre er vertrouwen is in de medewerkers van de diverse verzekeraars. Onder medewerkers verstaan we iedereen die bij een verzekeraar werkt, dus van Raad van Bestuur tot balie- of helpdeskmedewerker en call center.

De vertrouwensindex voor de medewerkers van de verschillende verzekeraars blijkt opvallend genoeg lager te liggen dan voor de organisatie als geheel. Er is dus relatief meer vertrouwen in het merk dan in de individuele medewerker. Alle bedrijven scoren hier lager dan gemiddeld.

Conclusie uit het onderzoek
Over het antwoord op de vraag of het vertrouwen in Nederlandse verzekeraars ook daadwerkelijk afneemt, kunnen de onderzoekers kort zijn. Ja, het is niet best gesteld met het vertrouwen in de verzekeraars. Het merk, de medewerker en de beloftes, het scoort allemaal onder de Nederlandse Vertrouwensindex, aldus de onderzoekers.

Het gehele onderzoek met alle cijfers (inclusief de top16) staat in het derde nummer van het vernieuwde am, dat vandaag verschijnt. Het onderzoek is verricht onder ruim 1000 consumenten, representatief voor de Nederlandse bevolking. Ze zijn ondervraagd over het algemene vertrouwen in het Nederlandse bedrijfsleven. Op basis van de resultaten van dit onderzoek is de Nederlandse Vertrouwensindex vastgesteld en op 100 gezet. Daarna is de Vertrouwensindex van de verzekeringsbranche bepaald.

Reageer op dit artikel