nieuws

InShared gaat schade-afhandeling nu helemaal digitaal doen

Archief

InShared gaat als “eerste verzekeraar in de wereld alle eenvoudige schadeclaims van begin tot einde digitaal afhandelen”. Het gaat om circa 60% van de schadegevallen. Dat meldt de verzekeraar vandaag.

InShared gaat schade-afhandeling nu helemaal digitaal doen

De online schadeverzekeraar wil daarmee het schade-afhandelingsproces voor verzekerden “sneller, makkelijker en volledig transparant maken”.

Inshared: “De online schadehulp maakt hiermee een eind aan de ergernissen van consumenten bij het indienen van schadeclaims.” Daarnaast verwacht de organisatie met deze digitaliseringslag aanzienlijk te kunnen besparen op de schadekosten.

Mensenwerk
De invoering van de digitale schadehulp, zoals de applicatie heet, is – volgens Inshared – binnen de verzekeringsbranche een revolutie. Hoewel het online of mobiel melden van schades inmiddels bij verschillende verzekeraars mogelijk is, is de afhandeling achter de schermen nog altijd grotendeels mensenwerk.

InShared vindt dat onnodig. “Het gros van de schadegevallen is namelijk eenvoudig van aard, waardoor afhandeling volledig te automatiseren is. Bij de meer complexere schades blijft menselijke begeleiding en ondersteuning van toepassing.”

Een jaar
Naar eigen zeggen duurde de ontwikkeling ruim een jaar en werd het in eigen beheer gedaan.

“Uit onderzoek weten we dat consumenten het indienen van schades vooral zien als gedoe, tijdrovend en niet transparant. Ze hebben vaak geen idee waarom de afwikkeling zoveel tijd kost. Wij maken met onze digitale schadehulp een eind aan deze ergernissen”, aldus Felix Tenniglo, directeur van InShared.

Testen
InShared voert het digitaal indienen en afhandelen van schadeclaims vanaf 13 juni 2014 officieel in voor haar verzekerden. Een duizendtal klanten kreeg afgelopen maand al de kans om de digitale schadehulp te testen.

De eerste reacties zijn boven verwachting, aldus Tenniglo. “Hoewel het voor sommigen even wennen is, zijn de grote ergernissen die horen bij de afhandeling van schades nu verleden tijd. Alleen in zeer complexe gevallen waarbij er bijvoorbeeld sprake is van letselschade of brand, blijft persoonlijke ondersteuning een must.”

Reageer op dit artikel