nieuws

Rechter geeft hypotheekklant ABN Amro geen gelijk in strijd om verhoging kostenopslag

Archief

Afgelopen week deed de rechter in Leeuwarden uitspraak in een bijzondere zaak die aangespannen is door een cliënt van ABN Amro. De klant nam geen genoegen met een tussentijdse verhoging van de kostenopslag door de bank en spande een rechtszaak aan. De rechter geeft de klant geen gelijk.

Rechter geeft hypotheekklant ABN Amro geen gelijk in strijd om verhoging kostenopslag

De zaak draait om het volgende: de klant krijgt eind maart 2009 van ABN Amro een hypotheekofferte, die hij accepteert. In april 2012 verhoogt de bank de kostenopslag van 1 naar 2% vanwege de gestegen kosten. De klant neemt daar geen genoegen mee. ABN Amro verwijst naar de algemene voorwaarden, want daarin staat dat dit mag. Cliënt zegt dat hij de algemene voorwaarden nooit gezien heeft en dat de bewijslast bij de bank ligt.
Er diende al eerder een kort geding over deze zaak, dat door de klant verloren werd en afgelopen week deed de rechter uitspraak in een bodemprocedure, die aangespannen werd door de klant van ABN Amro. Wederom vindt de rechter dat er van uit mag worden gegaan dat de klant de algemene voorwaarden wel gehad heeft en dus gezien moet hebben.

Hoger beroep

De advocaat van de klant, Harm Jan Tulp (foto), zegt dat hij nu met zijn cliënt in beraad is over een hoger beroep. Tulp beroept zich op slordigheid van de bank: “De offerte moest snel getekend worden, want er was haast bij in verband met het verdwijnen van de euribor-modaliteit. Bij de offerte zaten geen algemene voorwaarden en daar beroept de bank zich wel op. Het dossier was gewoon niet compleet”.

Teleurgesteld

Zijn klant is uitermate teleurgesteld, zegt Tulp. Hij zegt dat Kifid in soortgelijke zaken al eerder heeft besloten dat de banken geen blaam kan treffen. Tulp: “Maar elke zaak heeft zijn eigen merites en wij vinden dat we in ons recht staan. Het is gewoon niet hard te maken dat mijn cliënt die algemene voorwaarden op tijd heeft gehad en gezien.”

Vergelijk

Op de opmerking dat de zaak bij meerdere hypotheekverstrekkers speelde en dat sommige banken besloten hebben om met klanten tot een vergelijk te komen, zegt de advocaat: “Ja, ik heb ook meer van dit soort zaken gehad en in een aantal zijn we tot een overeenstemming gekomen, maar met ABN Amro lukt dat niet. It takes two to tango”.

Reageer op dit artikel