nieuws

Sales-kansen bij 10 verzekeraars: wilt u me wat verkopen?

Archief

Menig verzekeraar heeft het over “Het belang van de klant”. Daarom hebben marketingadviseurs Paul Lempers en Joris van Lierop de proef op de som genomen en bij verzekeraars gekeken hoe het klantcontact bij hen verloopt. Hun verhaal staat op frankwatching.com.

Sales-kansen bij 10 verzekeraars: wilt u me wat verkopen?

Lempers en Van Lierop hebben een onderzoek gehouden onder tien verzekeraars en gekeken naar de reactiesnelheid via de kanalen die ze tot hun beschikking hebben. Ze hebben met name gekeken naar de reactiesnelheid op een sales-kans via inbound-telefoon, Twitter, Facebook, e-mail en de website.

Het ging om de volgende sales-kans: “Ik wil meer weten over de rechtsbijstandsverzekering, waar kan ik terecht?”

De verzekeraars die ze onderzocht hebben zijn ASR, Delta Lloyd, OHRA, Aegon, Reaal, Interpolis, Inshared, Univé, Nationale Nederlanden en Klaverblad.

De eerste indruk: Inshared en Univé beloven de vragenstellers binnen twee werkdagen een reactie te geven, waar de overige verzekeraars vijf of zelfs tien(!) werkdagen nodig hebben. Tien werkdagen oogt op het eerste gezicht wel erg ruim genomen, is de conclusie van de marketingadviseurs.

Apart gevoel

Ze zeggen een apart gevoel overgehouden te hebben aan dit onderzoek. “Ja, verzekeraars zijn daadwerkelijk in staat om snel contact met een prospect op te nemen. Ook begint de dialoog met de klant er, met name op social media, al aardig in te komen. Maar de afhandeling, het einde van het ‘gesprek’, is nog niet helemaal wat het moet zijn. Een lead moet namelijk wel geclosed worden. En wat is de toegevoegde waarde als je een klant alleen doorverwijst naar de plek waar men in eerste instantie is begonnen met zoeken (de corporate website)?”

Conclusie

De conclusie luidt, volgens de marketeers, dat de consument op zichzelf is aangewezen bij het afsluiten van een nieuwe verzekering. In de meeste gevallen werd de sales opportunity niet volledig benut en bijna afgewimpeld alsof het een klacht betrof.

Reageer op dit artikel