nieuws

Nederlanders hebben zorgen over veiligheid van hun persoonsgegevens

Archief

De veiligheid van persoonsgegevens komt op steeds meer agenda’s te staan. En consumenten willen er ook steeds vaker consequenties aan verbinden als het misgaat: ze willen geen klant meer zijn bij bedrijven die slordig met hun gegevens zijn. Maar bij ING merkten ze er niet veel van.

Nederlanders hebben zorgen over veiligheid van hun persoonsgegevens

Een groot deel van de Nederlanders laat het er niet bij zitten als bedrijven onzorgvuldig omgaan met hun persoonlijke gegevens. Misstanden worden besproken met familie, vrienden of kennissen, men vraagt opheldering aan het bedrijf of loopt weg als klant. Dit blijkt uit “Zorgen om persoonsgegevens?” een door Ruigrok|Netpanel uitgevoerd online kwantitatief onderzoek naar de houding van Nederlanders ten aanzien van persoonsgegevens.

Uit het onderzoek blijkt dat een overgrote meerderheid zich in meer of mindere mate bezorgd maakt over hoe bedrijven omgaan met persoonsgegevens. 61% van de respondenten maakt zich er soms zorgen over, een kleiner deel, 23%, maakt zich regelmatig of vaak zorgen.

Een derde (35%) van de Nederlanders vermoedt dat bedrijven waar zij klant zijn, weleens onzorgvuldig omgaat met persoonsgegevens. Men heeft het idee dat vooral telefoon- en e-mailgegevens doorverkocht of doorgegeven worden.

Uit het onderzoek komt naar voren dat Nederlanders actie ondernemen als ze vermoeden dat een bedrijf waar zij klant zijn, onzorgvuldig is omgegaan met hun persoonlijke gegevens. Allereerst wordt er over gesproken met familie, vrienden en kennissen (29%). Iets meer dan een kwart vraagt het bedrijf om opheldering en eveneens een kwart stapt op als klant. In een kleiner aantal gevallen zet men social media in (6%) of meldt men het voorval bij een consumentenorganisatie (5%).

ING: geen last
Het is overigens wel de vraag of mensen ook doen wat ze zeggen. Zo laat ING desgevraagd weten dat er na alle commotie rond Hans Hagenaars, die aan het FD vertelde dat de bank klantgegevens ook voor commerciële doelen wilde inzetten, weinig op dat vlak is gebeurd. Ook al riepen politici op tv dat ze nu echt weggingen bij de bank en dat anderen vooral moesten volgen. Ook Minister Dijsselbloem was kritisch. ING bond daarop in.

Woordvoerster Cindy Penders van ING zegt nu desgevraagd: “Je zag dat er wel enkele tientallen meer telefoontjes op die dag van het interview en de dag erna binnenkwamen van klanten die vroegen wat er nu precies ging gebeuren. Als we dat dan uitlegden, dan was er ook niets meer aan de hand.”

Op de vraag of ING meer klanten zag opzeggen of verdwijnen naar andere banken, zegt ze: “Nee, dat is absoluut niet te zien. Er was niet meer uitstroom dan anders”.

Reageer op dit artikel